Wie kan mij vertellen hoe het precies zit met werk en zieke kinderen? Wat valt onder calamiteiten?

Stel je kind is ziek, niet gewoon ziek maar officieel heel ziek (40+, niks binnen enz enz) is het werk dan verplicht je vrij te geven? Ik bedoel dan ook gewoon vrij dus geen betaald verlof of wat dan ook.

Ik weet wel dat het bij mij zo is dat ik af en toe zorgverlof kan opnemen, omdat ik alleen ben en gewoon geen kant op kan als één van mijn kinderen ziek is, maar ik moet zeggen dat ik een hele flexibele werkgever heb en niet weet hoe het 'normaal' gaat. Dat zorgverlof doe ik trouwens niet altijd, meestal kost het me gewoon verlofuren. Onbetaald verlof kent mijn werkgever niet 😉

Als je geen andere oplossing hebt, kan je een beperkt aantal dagen per jaar zorgverlof opnemen i.o.v. met je werkgever. zorg daarbuiten zal gewoon onder je vakantie uren vallen.

Mijn zoontje is vorige jaar ruim 4 maand ziek geweest, en dat hebben we toen dus opgelost met zorgverlof, bijna al onze vakantieuren, en opas en omas.

Voor ziek kind kun je zorgverlof opnemen, daar mag je werkgever geen nee op zeggen. Voor andere noodsituaties is er calamiteiten verlof.

iMoeder hmmm die van mij zegt dat zorgverlof alleen voor langdurige zieke is. Ik kon met een dag niks geregeld krijgen en vroeg dus vrij, geen zorgverlof, niet betaald verlof wilde er gewoon mijn uren voor inleveren en dat heeft me een hoop moeite gekost. Ik snap dat ze me graag op het werk hebben al weten ze dat ik de dagen dat ik er ben echt wel extra werk zodat er niks blijft liggen meer zoveel gemoppper voor een dag wat me nog nooit is overkomen in zeven jaar werd er helemaal geïrriteerd van 🤬

Piep2016 Nou ja in het kader van goed werkgeverschap vind ik dit niet heel netjes. Kijk ik begrijp dat er tekorten zijn en dat ze graag willen dat je komt werken maar als jij je flexibel opstelt en laat zien dat je eerst vanalles regelt maar het echt niet lukt, tja, dan kun je moeilijk je kind alleen thuislaten toch. Jammer dat het dan zo'n moeite kost terwijl het gewoon overmacht is.

Piep2016 Als je kunt laten zien dat je geprobeerd hebt een andere oplossing te zoeken, en redelijkerwijs kunt aantonen dat er niemand anders voor je kind/ander familielid kan zorgen. Dan mag zorgverlof niet geweigerd worden.

• [verwijderd]

Zie hierbij de korte uitleg over calamiteitenverlof en kort- en langdurend zorgverlof. (onderaan beginnen en dan naar boven lezen.)

Heb uiteindelijk zelf mijn vervanger geregeld niet dat diegene mijn werk kon doen maar prima ze hadden een poppetje lopen 👍🏻 Vervolgens mijn manager nog wel gebeld dat ik het een schandalige manier vond aangezien hij weet hoe gedreven ik ben, hij ging de teamleider inderdaad aanspreken op dit gedrag.

In de WAZO (wet arbeid en zorg) is calamiteitenverlof en zorgverlof geregeld. Een werkgever mag dit niet weigeren tenzij er sprake is van een zwaarwegend dienst/bedrijfsbelang.

Calamiteitenverlof is echt bedoeld voor een calamiteit en duurt doorgaans niet langer dan 24 uur. In die 24 uur heb je namelijk ook de tijd om iets anders te regelen; roosterwijziging, regulier verlof opnemen, hulp van anderen inschakelen.
      Een calamiteit kan vanalles zijn, maar heeft altijd spoed; je huis staat blank, je kind valt en moet naar het ziekenhuis, je vrouw moet spontaan bevallen.

Zorgverlof is voor de noodzakelijke verzorging van een zieke ouder, partner, kind (en sinds 2015 ook “personen met wie je een sociale relatie” hebt) thuis (dus geen ziekenhuis). Jij moet de enige zijn die op dat moment de zorg op zich kan nemen.

Zorgverlof bestaat uit 2 onderdelen:

• kort (max 2 weken)
      • lang (max 6 weken)

Voor een ziek kind mag je dus gewoon kort zorgverlof aanvragen, als er niemand anders is die voor je kind kan zorgen. En je werkgever mag dat niet zomaar weigeren. Je levert hiervoor 30% salaris in over die uren.

Ikzelf doe altijd een soort 50/50 constructie. Een dag zorgverlof een dag regulier verlof. Of ik kom die dag later inhalen. Een beetje van de werkgever en een beetje van mezelf. Dat hoeft niet, maar ik vind dat zelf wel een fijn idee. Mijn werkgever kan dat erg waarderen, waardoor het ook nooit een probleem is als ik een keer wel zorgverlof wil opnemen.

Betsy dat wilde ik ook doen. Had geen zorgverlof nodig ook geen calamiteiten verlof wilde het gewoon op eigen uren pakken. Omdat er zo moeilijk gedaan werd wilde ik weten wat mijn rechten precies waren. Dit is bij mij in zeven jaar nog nooit voorgekomen, ik kon altijd wel iets geregeld krijgen en ik heb echt kinderen die met enige regelmaat ziek zijn 🙄 bedacht me dat ik er de volgende keer niet zoveel moeite voor ga doen en mocht er moeilijk gedaan worden weet ik dat ik het in principe dus gewoon op zorgverlof kan gooien.

Goed om te lezen van het zorgverlof dat je dat dus gewoon zo mag gebruiken. Dan kan ik dit een volgende keer aangeven, maakt rooster technisch niets uit, maar is toch wel fijn voor mij. Niet dat de kinderen vaak ziek zijn, maar op de een of andere manier altijd op 1 van mijn dagen.