In de WAZO (wet arbeid en zorg) is calamiteitenverlof en zorgverlof geregeld. Een werkgever mag dit niet weigeren tenzij er sprake is van een zwaarwegend dienst/bedrijfsbelang.
Calamiteitenverlof is echt bedoeld voor een calamiteit en duurt doorgaans niet langer dan 24 uur. In die 24 uur heb je namelijk ook de tijd om iets anders te regelen; roosterwijziging, regulier verlof opnemen, hulp van anderen inschakelen.
Een calamiteit kan vanalles zijn, maar heeft altijd spoed; je huis staat blank, je kind valt en moet naar het ziekenhuis, je vrouw moet spontaan bevallen.
Zorgverlof is voor de noodzakelijke verzorging van een zieke ouder, partner, kind (en sinds 2015 ook “personen met wie je een sociale relatie” hebt) thuis (dus geen ziekenhuis). Jij moet de enige zijn die op dat moment de zorg op zich kan nemen.
Zorgverlof bestaat uit 2 onderdelen:
- kort (max 2 weken)
- lang (max 6 weken)
Voor een ziek kind mag je dus gewoon kort zorgverlof aanvragen, als er niemand anders is die voor je kind kan zorgen. En je werkgever mag dat niet zomaar weigeren. Je levert hiervoor 30% salaris in over die uren.
Ikzelf doe altijd een soort 50/50 constructie. Een dag zorgverlof een dag regulier verlof. Of ik kom die dag later inhalen. Een beetje van de werkgever en een beetje van mezelf. Dat hoeft niet, maar ik vind dat zelf wel een fijn idee. Mijn werkgever kan dat erg waarderen, waardoor het ook nooit een probleem is als ik een keer wel zorgverlof wil opnemen.