debaky omdat het niet eens zo heel lang geleden is dat zwarte mensen als minder werden gezien. Of soms niet eens als mens. In de jaren 50 kon een donkere dame niet eens naar hetzelfde toilet als een blanke omdat ze besmettelijk zou zijn.
Voorbeeld;
Hoewel het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten in de zaak Brown vs. Board of Education in 1954 segregatie op openbare scholen verbood, zijn nog niet alle scheidende wetten herschreven. De Grondwet van Alabama stelt nog steeds dat "Aparte scholen zullen worden opgericht voor blanke en zwarte kinderen, en geen kind van het ene ras is toegestaan naar een school van het andere ras te gaan". Deze wetgeving kan echter niet meer in de praktijk worden gebracht.
Apartheid is in zuid Afrika pas in 1990 afgeschaft.
Zo gek is het dus niet dat na honderden al dan niet duizenden jaren aan slavernij, onderdrukking en minderwaardigheid van donkere mensen dat dat gevoelig ligt.
Blanken daarentegen zijn nooit als minderwaardig beschouwd of ooit onderdrukt geweest op basis van onze huidskleur.
Mijn man daarin tegen (en laat ik duidelijk maken dat wij ons zeer zelden gediscrimineerd voelen) werd vorige week nog uitgescholden voor kanker neger. En dat is helaas niet een zeldzaam fenomeen.
Ik ben zelf Nederlands maar met donkere ogen en een hoofddoek word ik vaker als buitenlands aangezien. Gelukkig hier in de stad vrijwel nooit problemen mee maar zodra we naar mijn schoonfamilie gaan die in een klein dorp wonen is uitschelden of naroepen best normaal. Dus ja racisme komt veel voor, aanpassing vind ik heel goed. Het verleden negeren (zo als met straatnamen veranderen) vind ik niet een goed idee. Maar meer aandacht zeker op scholen voor racisme en de impact op eeuwenlange onderdrukking en minderwaardigheid van donkere mensen zou ik heel goed vinden.
En laat nou voor 1x de mensen met een donkere huidskleur bepalen wat er kwa verandering nodig is ipv dat wij blanken dat blijven doen.