Welke dingen heb je vanuit je buitenlandse cultuur meegenomen? Of ben je dusdanig geassimileerd?
Dubbelbloed hoor je ook nog wel eens☺.
Mijn moeder is Pools/Nederlands, mijn vader Surinaams. Ik ben opgegroeid in een blanke dorp, maar wel Surinaams opgevoed. Mijn vader was thuis en moeder werkte. De cultuur en taal ken ik. Al klinkt het als ik het spreek voor geen meter😂😂. Als kind dacht ik dat ik blank was, ik refereerde aan mijn moeder. Pas later toen mn neefjes en nichtjes kwamen logeren besefte ik dat ik hetzelfde was. Op de basisschool geen problemen betreft mn huidskleur gehad behalve dat mn vader voor zwarte piet werd aangezien.
Na de scheiding verhuisde ik naar Amsterdam. Daar kreeg ik wel issues, het was echt een culture shock, en ik kreeg een identiteitscrisis, wie was ik nou? Niet blank, niet donker? Hoe moest ik me gedragen, blank, donker? Heel verwarrend was dat. Het heeft heel lang geduurd voordat ik mezelf gevonden had.
Ik voel mij nu geen Surinamer noch Nederlander, ik voel me kleurloos ofzo, gewoon Louan, van alles een beetje. Zo kijk ik ook de wereld in, ik zie geen kleur. Als ik je mag is het puur gebaseerd op houding en grdrag, niet op uiterlijk.
Wat ik nu meegenomen heb vanuit de Surinaamse cultuur is, Surinaams koken, soms luister ik Surinaams muziek dat was het eigenlijk. Ik voel mij ook niet verbonden met Suriname, tis dat mijn vader er woont maar anders zou het mij niet aantrekken als land.
Mijn oma was Poolse maar early geemigreerd naar Duitsland waar zij mijn opa heeft ontmoet en woonde daarna in Limburg waar mijn moeder is geboren en opgegroeid. Ik weet niet veel van de Poolse cultuur dat vind ik wel jammer eigenlijk.
Mijn kinderen leer ik niet perse de Surinaamse taal, af en toe wat woordjes maar ik vind het niet nodig. Ze zijn nog maar kwart Surinaams en zoals ik al zei heb ik zelf niet veel met Suriname. Het is wel een stukje roots waar ik ze over zal vertellen en ze eten Surinaams maar ook dat kan ik niet zó denderend koken ofzo haha.