Jessie80 de eerste kamer kan voorgestelde wetten goedkeuren of niet. In principe word er getoetst of het valt binnen de kaders van de huidige wetten. Er wordt beoordeeld op de inhoud. Ze stemmen voor of stemmen tegen. Ter allen tijden moet daar uiteraard een meerderheid van zijn. Dus uiteraard kunnen wetsvoorstellen die zijn goedgekeurd door de meerderheid van de tweede kamer alsnog worden afgekeurd. Er wordt dan verwacht dat de tweede kamer (of de initiatiefnemer van het voorstel) een wijziging aan gaat brengen die de eerste kamer aangeeft (reden van afwijzing zeg maar).
Echter; de eerste kamer kan geen motie indienen en kan niet meestemmen in de tweede kamer. Ze kunnen ook geen initiefvoorstel doen. FvD is in de eerste kamer natuurlijk de grootste, maar kan zijn standpunten niet als wetsvoorstel indienen. En al had dat wel gekund, in de tweede kamer hebben ze geen meerderheid, dus de kans dat een motie om uit de EU te stappen wordt daar al verworpen. En zo zal dat met veel standpunten zijn. Zolang ze in de tweede kamer geen meerderheid met andere partijen kunnen vormen, komen ze niet zo ver.
Heel veel veranderingen die inmiddels zijn toegezegd, zijn al door de eerste kamer gekomen, dus op al die punten heeft FvD überhaupt geen invloed meer.
Daarnaast heeft Rutte natuurlijk meerdere manieren om voorstellen door de eerste kamer te krijgen. Uiteraard door meer water bij de wijn te doen, maar dat geldt voor bijna alle partijen. Wat betreft het klimaat kunnen ze via links. FvD stemt in de tweede kamer heel vaak mee met de VVD, dus ook daar liggen raakvlakken. Zolang hij maar zorgt dat hij een meerderheid krijgt. Hij hoeft niet een meerderheid te krijgen van dezelfde partijen als in de tweede kamer. De invloed en rechten van de eerste kamer liggen lager dan veel mensen denken.
FvD moet je in de eerste kamer echt niet onderschatten, maar de standpunten van de FvD komen eigenlijk niet eerder aan bod dan bij de verkiezingen van de tweede kamer.
Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd. Ik ben moe na vandaag dus hopelijk is het een beetje duidelijk😂