Afgelopen jaar/jaren komen er in zó'n rap tempo nieuwe vleesvervangers bij, dat het toch echt wel de moeite loont om af en toe weer wat te proberen.
Ik vind bijvoorbeeld het vers gehakt van de ah veel beter dan de ouderwetse kruimgehakt vervangers.
Minder vlees eten
Dan ga ik binnenkort eens kijken voor vegetarisch vers gehakt, kip stukjes en vleesvervangers van de jumbo. We hebben zowel een jumbo als AH in het centrum, dus als ik daar ben loop ik gelijk even langs.
Dat er de laatste tijd steeds meer vleesvervangers bij komen wist ik bijvoorbeeld ook niet. Ik wil het inderdaad voor het milieu doen, want ik ben totaal niet vegetarisch.
Ik vervang vaak vlees in gerechten voor bvb champignons. Of andere groente. Gebruik nooit vleesvervangers ( hier een koemelk, soja en pinda allergie dus valt 90% af) maar wij eten dan ook bijna nooit agv.
Wat voor gerechten vind je het moeilijk in te vervangen?
Ik ben vlees vooral gaan weglaten bij gerechten waar het eigenlijk gewoon vulling is. Dus mijn pastasauzen zijn allemaal vegetarisch geworden en ook curry vul ik nu geheel met groente IPV kipstukjes erin. En dan mis ik het geheel niet. En heb ik dus ook geen vleesvervangers of dergelijke nodig.
Ik gebruik ook nog wel vleesvervangers, maar dan inderdaad bij gerechten waar vlees mee "dragend" is. Dus bij spinazie en aardappelpuree bijvoorbeeld een kaasburger of falafel. En daarbij ben ik gewoon gaan testen wat lekker is, de ene valt beter in de smaak dan de ander, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
En dingen met kaas? Plaattaart met biet, zoete aardappel en gritenkaas bijvoorbeeld, of pastasalade met olijven artisjok en feta (en andere groentes)? Of met ei, bami of nasi bijvoorbeeld (doen wij ook altijd des bij trouwens).
Bloemkool of rode kool 'steak'.. Ik heb wel recepten bij interesse
[verwijderd]
De rulstukjes van AH zelf zijn goed als vervanger van gehakt. Van hem zijn de groentenburgers ook lekker, de zeewierballetjes zijn ranzig.
De kipstuckjes van de vegetarische slager zijn lekker, maar niet als ze lang in saus liggen. Hun vegetarische burger is erg lekker op een broodje (zeg maar zoals een echte hamburger). Hun speckblokjes gaan goed in stamppotten.
Ik vervang vlees trouwens weinig, maar bedenk gewoon recepten waar al geen vlees in "hoort". Couscous met verschillende groenten, pasta met gegrilde groenten en tomaten- of kaassaus. In stamppotten vervang ik vlees vaak door feta of soms blauwaderkaas.
[verwijderd]
Ik vind een camembertburger heel lekker als we Agvv eten.
https://www.jumbo.com/jumbo-bak-camembert-kaas-40-75g/201113STK/
Ah heeft ze ook.
[verwijderd] Hun vegetarische burger is erg lekker op een broodje (zeg maar zoals een echte hamburger)
Jaaaa dat is echt mijn lievelingseten Zó lekker!
[verwijderd]
Ik maak wel eens een vegetarische moussaka, waarin ik het gehakt vervang door rode linzen. Die smaakt echt prima, en de linzen zijn ook een goede vleesvervanger.
(ik weet alleen niet of linzen onder peulvruchten vallen)?
[verwijderd]
Zelfgemaakte bietenburgers zijn ook erg lekker!
Lovely83 ik heb die laatst gegeten, nou ja ik deed een stuk in mn mond en spuugde het gelijk uit, wat vies is dat!!!
[verwijderd]
Wij hebben vanavond deze gegeten en ik vond het verrassend lekker! Veel smaakvoller dan een vlees hamburger.
Kweenie of het merk ook in NL bestaat?