Jeetje, wat een handenbinder... ik kan me voorstellen dat dit heel veel energie vreet. Voelt een beetje als toen mijn jongste 1,5 jaar was, die kon je ook echt geen minuut alleen laten. Ontspannen is er dan echt niet bij, nee... En een kind van negen gaat ook niet een middagdutje doen of vroeg naar bed in avond, dat zijn dan heel lange dagen...
Mijn zoon haalt niet dit soort kattenkwaad uit, maar ik herken wel dat ontspannen moeilijk tot onmogelijk is als hij in huis is. Hij heeft veel begeleiding en aansturing nodig (en praat/vraagt heel erg veel), en bedenkt ook nog wel (veel) dingen waardoor hij (veel!) rommel maakt (die hij zelf niet kan opruimen), dingen omver gooit, of in botsing (letterlijk en figuurlijk) komt met zijn zusjes.
Onder andere om deze reden 'moet' mijn zoon structureel en zeer regelmatig buitenshuis worden opgevangen, zodat er ademruimte is voor de rest van gezin. Hij gaat 3 middagen en 1 zaterdag naar opvang, 2 middagen is er begeleidster in huis die deze aansturing van mij overneemt. Alleen zondag is hij de hele dag bij ons thuis en moeten wij het 'zelf' doen. Soms gaat dat best redelijk, soms is het een loodzware dag waarvan ik vurig hoop dat hij heel snel voorbij gaat.
Wat betreft het gedrag wat je beschrijft, misschien een aantal zaken (bijvoorbeeld je make-up? Blijkbaar is dat erg interessant) achter slot en grendel doen en trainen op een alternatief dat wel 'acceptabel' is? Mijn zoon gooide bijvoorbeeld heel veel met dingen en verbieden werkte echt 0,0. We hebben toen een paar zachte ballen en speelgoedjes gekocht die geen kwaad konden en iedere keer dat hij de behoefte voelde om te gooien, gaven we die aan hem, wezen hem op gevisualiseerde regel en benoemde dit in dezelfde bewoordingen (als een mantra😜). Na een tijdje werd het gooien minder. We hebben het later nog uitgebreid naar 'gooien op de gang', dat hij het alleen daar mocht doen. En nog later was het een 'activiteit' op zijn dagschema, zodat we het konden beperken in duur en frequentie.
Misschien is er een stukje muur dat je als 'kliedermuur' kunt bestempelen (of een oud meubel?) waar ze wel mag tekenen? Of een doos met dingen die ze wel kapot mag maken (ik weet niet uit welke behoefte ze iets kapotmaakt?). Oude barbiepoppen waar ze wel het haar van mag knippen? In feite dus niet perse het gedrag stoppen, maar het in banen leiden die beheersbaar en acceptabel zijn?
Ik hoop dat ze je snel kunnen helpen bij Reinaerde! En zorg echt dat anderen (structureel) wat van dit toezicht overnemen, want het is niet vol te houden anders...