@Sevenof9 @Vulpen Toch zou ik de MBTI niet kiezen als instrument voor dat soort teamdagen. Er zijn wat laagdrempeligere instrumenten, makkelijker uit te leggen en meer gericht op gedrag en drijfveren dan op persoonlijkheid en cognitieve functies.
Ik heb vanochtend nog een Kleurenpaspoort van MyMotivation Insights gedaan met wat mensen. Daarbij bestaat elk profiel uit dezelfde 7 kleuren, die op een begrijpelijke manier uitgelegd worden. Bepaald gedrag krijgt een bepaalde kleur en de profielen geven een voorkeur voor een kleur aan. Bij de MBTI is dat min of meer hetzelfde met de voorkeuren voor bepaalde cognitieve functies, maar dat is erg abstract. Ik heb nu nog wel eens moeite om Si echt te herkennen bij mensen, bijvoorbeeld. Laat staan de zogenaamde 'demon' functies, de lijstsluiters in de MBTI-types. Mensen zijn geneigd om hun tekortkomingen te compenseren met hun favoriete functies, en bijbehorend gedrag, dus die cognitieve functies zijn best lastig zichtbaar wanneer je jezelf er niet uitgebreid in verdiept.
Ik denk dat de MBTI een goede plek kan hebben binnen een supervisietraject of coaching, geschikt voor verdieping en persoonlijke ontwikkeling dus. Maar voor een team vind ik gedrag en drijfveren meer passend. Dat laatste is ook wat meer situationeel en wat zakelijker.