Liekje81 Vulpen
Jullie functies zijn:
Si: introverted sensing
Fe: extraverted feeling
Ti: introverted thinking
Ne: extraverted intuition
Zoals je ziet wisselen introverte en extraverte functies elkaar af. Jullie eerste functie is een introverte gewaarwordings (perceiving) functie, wat niet hoeft te betekenen dat je super introvert bent (kan wel), maar wel dat je eerst informatie in je eigen hoofd verwerkt voordat je er direct mee aan de slag gaat of een oordeel over hebt. Je eerste twee functies zijn de functies die je het meeste gebruikt, je kunt het vergelijken met een breed bospad waar heel vaak overheen gelopen is, het is makkelijk begaanbaar en je gebruikt deze functies van nature, je hoeft er geen moeite voor te doen. De onderste twee functies zijn een soort kleine overwoekerde bospaadjes, je kunt elke functie ontwikkelen en gebruiken, iedereen kan alles leren, maar je zult wat vaker over het pad heen moeten lopen en misschien wat takken weghalen om het begaanbaar te maken. Met je onderste functie heb je vaak ook een soort haat/liefdeverhouding, die is niet helemaal in balans met de bovenste.
Hier kun je zien hoe de functies bij jullie in elkaar zitten, die grootste bovenste twee gebruik je dus het meest.
Deze pagina geeft een redelijk gedetailleerde uitleg van jullie type, er wordt ook ingegaan op de verschillende functies. https://personalityjunkie.com/isfj-type-profile/
Hierdoor krijg je een duidelijker beeld vind ik, je kan dan zelf kijken hoe een bepaalde functie zich bij jou uit. Fe (extraverted feeling) kan betekenen dat je goed bent in cadeaus geven, maar dat hoeft dus helemaal niet, je bent met die functie wel gericht op harmonie en houdt rekening met de gevoelens van anderen. Aangezien er maar 16 types zijn en 7 miljard mensen, zijn de globale lijnen en functies hetzelfde, maar kan het zich op een heel andere manier uiten.
Ik ken bijvoorbeeld meerdere ENFP's, die ik allemaal heel duidelijk ENFP vind, maar ze zijn echt totaal verschillende mensen. Wat ze onder andere gemeen hebben: ze zijn associatief, creatief, chaotisch, houden van nieuwe ideeën (Ne) en ze vinden hun persoonlijke waarden en identiteit (Fi) heel belangrijk, belangrijker dan een logische uitleg of efficiente aanpak. Ze houden niet zo van regels en als iets altijd op dezelfde manier moet (Si als vierde functie)
Er wordt vaak gezegd dat ISFJ's goede verpleegkundigen zijn, door hun georganiseerdheid (je moet zorgvuldig op een bepaalde manier handelingen verrichten, je kan niet creatief met een verband gaan aanrommelen) en hun gerichtheid op andere mensen. Maar dat betekent niet dat elke ISFJ verpleegkundige wil zijn en ook niet dat andere types dat niet willen zijn, want mijn ENFP broertje is ook verpleegkundige en dat past volgens het stereotype helemaal niet bij zijn functie. Toch vindt hij het heel leuk 🙂
Hier is een simpel youtubefilmpje van jullie type in vijf minuten, voor als je geen zin hebt in al dat leeswerk 😛
https://youtu.be/Ew2WWfgfcTs