Sinds het openen van dit topic in februari vorig jaar ๐
ben ik (vaak samen met @Sevenof9 ) aan het spitten geweest in de MBTI. Wat zijn de functies nou eigenlijk, want er wordt zoveel over gezegd en geschreven dat elkaar tegenspreekt... en wat betekent het nou eigenlijk als bepaalde functies gestacked zijn? Wat is de animal stack? Wat zijn single en double deciders, observers? En jumpers? Het zat me dwars dat ik het maar half begreep. Op den duur concludeerde ik dat het dus onzin was, omdat het vooral theorie was en te weinig toetsbaar in de realiteit. En omdat men er steeds meer systeempjes bij moest verzinnen om het te laten kloppen en je dus een raar soort onofficieel jargon krijgt dat bedacht wordt door amateurpsychologen en online coaches. Maar dan moest ik dat weer terugnemen omdat het nu eenmaal een categorisering is en daarvoor moet je zoeken naar overeenkomsten enz. Interne conflicten dus.
Het begon me ook dwars te zitten dat ik mezelf maar zelden herkende in de beschrijving van de INFJ. Toen ik opgeleid werd om emotionele intelligentietests af te nemen werd ik door PEN diagnostics gewezen op de foutmarges bij dit soort tests, en de verschillende manieren waarom mensen de vragen interpreteren. Bepaalde nuance, letterlijke interpretatie of emotionele beleving kan maken dat je de vragen helemaal anders invult dan bedoeld, waardoor er een bepaalde waarde wordt toegekend aan je antwoord die eigenlijk niet bij jou hoort. Vertalingen van Engels naar Nederlands kunnen dat ook veroorzaken en ja: ook culturele verschillen.
TL;DR: ik kwam erachter dat ik echt geen INFJ was ๐ Maar dat ik een aantal functies gespiegeld had.