Een aantal jaar geleden heb ik ook ontzettende pijn in mijn onderrug/stuitje/zitbotjes/uitstraling bovenbenen gehad. Zitten, staan en lopen deed enorm zeer. Wat het meest pijn deed was van staan naar zitten en andersom en als ik weg moest lopen, kreeg ik die eerste stap bijna niet voor elkaar. Wat ik me ook nog herinner is dat bijvoorbeeld bij zitten in de auto die uitstralingspijn mijn benen in erg heftig was.. Dokter raadde fysio aan, dit hielp niets. Terug naar de dokter en omdat ik zo enorm veel pijn had, wilde hij me naar de pijnpolie sturen voor injecties. Dit stond me enorm tegen en ben zelf aan het googlen geslagen. Daar ontdekte ik dat mijn klachten een gevolg kunnen zijn van een te laag vitamine D gehalte. Ik slikte al een tijdje extra magnesium citraat en via verschillende websites kwam ik erachter dat als je dit slikt, je dit eigenlijk altijd in combinatie met vitamine D moet doen, omdat ze elkaar gebruiken om in het lichaam opgenomen te worden.
Dus terug naar de HA gegaan en vit. D laten prikken. Deze was 43mnol,waar een ondergrens van 80 en tegenwoordig zelfs 100 wenselijk is (sommige artsen houden nog de ouderwetse en veel te lage ondergrens van 50 aan).. Ik kreeg 800iu tabletjes van mijn HA, maar had al geleerd dat dat geen zoden aan de dijk zou zetten. Ik heb dus parels van 1000iu per parel besteld en ben er 4 per dag gaan slikken. Het duurde denk ik een paar dagen en toen begon ik al verbetering in de pijn te merken. Met een week of 2 kon ik weer normaal weglopen na opstaan en met ongeveer een maand was ik zo goed als pijnvrij.. Na een half jaar weer laten prikken en toen zat ik op 89mnol.
Op dit moment slik ik in de winter 3000iu vit. D en 200mg magnesium citraat per dag. In de zomermaanden (juni t/m september ongeveer) slik ik 2000iu en 200mg magnesium citraat.
Gezien jou klachten in de "donkere maanden" zijn begonnen, zou ik zeker je vitamine D eens laten prikken. Just in case. Wie weet is de waarde prima, dan kun je verder met fysio, manueel of andere therapie. Maar mocht hij te laag zijn, dan zullen deze behandelingen je niet helpen en doe je alles voor niets..