Ik ben echt heel erg tegen kernenergie, dat is puur het uitstellen van het probleem omdat we niks met kernafval kunnen. En dat nog los van de gevaren die erbij komen kijken. Ik denk dat het belangrijk is dat mensen dit als een crisis gaan zien, wat het is. In tijden van crisis kunnen er namelijk ineens wél heel snel dingen veranderen. Ons energieverbruik moet drastisch minderen, de landbouw moet volledig anders vormgegeven worden en we moeten onze eet- en winkelgewoonten veranderen. De oplossingen zijn al bekend, we weten al wat beter is voor de planeet. Het wordt alleen niet uitgevoerd. Ik hoop dat steeds meer mensen beïnvloed worden en zelf wat gaan veranderen, maar ik denk dat er echt vanuit de politiek een heel duidelijke boodschap moet komen dat er NU dingen anders moeten. En dan gewoon wetgeving aanpassen, flinke boetes op vervuiling en het mensen makkelijk maken om duurzame dingen te doen. Fast fashion en de bio industrie moeten verboden worden, vliegen alleen wanneer het niet anders kan, de goedkope vluchten binnen Europa afschaffen/heel duur maken en treinreizen goedkoop. Dit soort dingen (en nog wel meer) gaan ze natuurlijk niet doen jammer genoeg. Want de meeste politici kijken naar anderen: 'wij doen al meer, dus waarom moeten we nog meer doen, laat anderen maar iets doen.' Ik vind dat ongelooflijk laf. Een echte leider zou naar mijn idee zeggen: "De feiten liggen er, wetenschappers zeggen het, we gaan nu dingen veranderen. Helaas werken andere landen nog niet mee maar we gaan er alles aan doen om ze zover te krijgen en WIJ geven het goede voorbeeld."
Maarja, iets met geld en economie enzo, ze willen niet, denken alleen op korte termijn en vooral ook alleen aan zichzelf.