[verwijderd] ja dat is gemiddeld genomen. Ik heb het niet uitgerekend, maar mijn jas was bijvoorbeeld met flinke korting en die kostte 100 euro. Ik heb in dat jaar nog wel een paar andere dingen gekocht, maar bijvoorbeeld in 2018 heb ik alleen 3 bh's nieuw gekocht en dat was het. Ondergoed koop ik niet tweedehands, sokken ook niet. Er zijn grenzen! Ik vind wel dat ondergoed lang meegaat eigenlijk. Misschien helpt het dat ik geen droger heb.
Het weggeven van kleding is natuurlijk veel beter dan het weggooien, maar er gaan serieus mensen dood aan 'ons' koopgedrag als het om kleding gaat. En er is inmiddels zoveel kleding dat ik denk dat we een hele tijd vooruit kunnen als mensen nu zouden stoppen met nieuwe kleding kopen en overgaan op tweedehands, als ze iets kopen wanneer het nodig is en niet omdat het leuk is. Ik snap dat winkelen leuk is, ik heb het zelf ook gedaan toen ik dit allemaal nog niet wist. Maar dat er mensen en dieren voor doodgaan, ziek worden, leven in vreselijke omstandigheden, daar zit voor mij geen plezier meer aan. Ik betaal niet voor uitbuiting van anderen zodat ik het zelf leuk kan hebben, of ik probeer dat in ieder geval zoveel mogelijk te voorkomen.