Livia75 Mijn zoon van bijna 5 spuugt al de hele dag, alles komt eruit wat ik geef. Soms geef ik kleine slokjes maar dan wordt hij boos dat hij meer wil. Ook kleine slokjes komen eruit. is het nou beter om echt 2/3 uur niks te drinken te geven of toch kleine slokjes elk half uur? Het spugen komt waarschijnlijk door oortroubles. Hij heeft dat vaker.
[verwijderd] Plast hij nog? Is hij alert? Geef hem anders wat ORS met een lepel. Mijn dochters hebben vaker zo'n 1daagse spuugsessie. Dag 1 blijft niks binnen, dag 2 denk je rustig te beginnen en niet veel later smeer je de 10de boterham met pindakaas omdat ze wat moeten inhalen.
Livia75 [verwijderd] Ja hij is nog wel alert maar staart ook veel voor zich uit. Maar hij reageert nog boos ;-), dus dat is nog een goed teken.
Luuz Zolang hij nog plast zou ik me nog niet teveel zorgen maken. Ik geef ze dan altijd cola zonder prik (even een uurtje laten staan op het aanrecht) en elk kwartier een theelepeltje cola geven. Werkt geweldig bij misselijkheid en spugen. Beterschap!
Adje Ik zou hem gewoon naar behoefte laten drinken. Dat spuugt ook meteen makkelijker dan wanneer je maag eigenlijk leeg is en je alleen maar gal spuugt met een klein slokje water.
Livia75 Adje Ja dat gevoel heb ik ook beetje dan maar water spugen ipv gal Hij heeft 2x geplast vandaag. Nu al heel lang niet. cola helaas niet in huis maar ors uiteraard wel dus dat ga ik straks proberen. hij slaapt nu weer even dus dat is fijn
Mary De kookwekker zetten en om de 5 minuten een klein slokje lauw water, thee of bouillon. Zeker geen koud water, dit kan direct op de maag werken. Zolang hij niet minder dan de helft van normaal plast, gaat het goed. Anders is het wel verstandig om morgenochtend de huisarts even te bellen.
Owl Hier gaven we dan telkens een theelepeltje water, maar met mijn oudste de vorige keer ook ‘ruzie’ gehad omdat ze per se een hele beker in 1x wilde drinken. Kwam er meteen weer uit. En nog eens. En nog eens. Maar achteraf denk ik dat het prettiger was; spugen deed ze toch, met een lege maag inderdaad alleen wat gal, met water was het verdund en dus denk ik ook minder vies qua zurige smaak? Het was hier toen ook zo over eigenlijk, op eens bleef het gewoon wel weer binnen. Dus ik zou hem toch naar behoefte laten drinken.
Livia75 Bedankt voor de reacties! Helaas heeft hij alweer 5x gespuugd, maar ook korte momenten geslapen en vannacht op wc geplast. Hij is nog alert dus ik kijk de ochtend even aan. Ik kan de huisarts wel bellen maar die kunnen vast niks doen.
nelta Ik zou wel bellen. Ik heb met dochter een keer een gelijk iets gehad en zij heeft toen zofran gekregen, een anti braakmiddel en toen hield ze gelukkig weer wat binnen, anders was het opname met infuus geworden.
Livia75 Dan ga ik toch maar bellen, hij klaagt over een geluid in zijn oor dus ik denk wel dat het daar vandaag komt. Nog 1,5 week en dan eindelijk nieuwe buisjes en amandelen eruit 😇 Net wat cola gegeven, ga nu elke 5 minuten lepeltje geven....
nelta Blijft dat er wel in? Op zich hoeft het er maar even in te blijven om er al wat uit te halen, begrepen wij toen op de SEH.
Livia75 Okee, het blijft er wel 5-10 minuutjes in maar er komt meer uit dan dat erin gaat 😕 Net gebeld maar assistente gaf aan dat ze niet snel iets geven. Ze gaat het toch overleggen omdat ik aangaf dat het door zijn oortjes komt en ik een buikvirus vermoed. Hij is nog wel alert gelukkig, en hij wil maar drinken. Arme knul
nelta Livia75 5-10 minuten is wel genoeg om er iig iets uit te kunnen halen. Onze dochter was destijds niet echt meer alert en daarom toen van de hap, naar de SEH gestuurd. Daar gaven ze dus Zofran. Werkte echt als een trein. Volgens mij geven ze het vooral als antibraakmiddel na chemokuren, en niet zo snel bij (alleen) spugen. Maar ik was er echt blij mee, want dochter mocht toen gelukkig wel mee naar huis.
[verwijderd] Ors is echt een wonderspul! Als je veel spuugt verlies je veel zouten en kan je zoutbalans (kalium/natrium) verstoord raken. ors vult dat aan. Iedere 10 minuten een klein slokje geven, zolang hij het wil drinken. Als hij weer voldoende rehydrateert is zal hij vanzelf merken dat het niet meer nodig is. en als het weer beter gaat, bouillon met een cracker/geroosterd brood geven. Gestoomde kipfilet. Een kommetje rijst. beterschap!
Vinexkindje Mijn zoon heeft dit ook wel eens gehad. Gek werd ik ervan dat alles er meteen weer uit kwam. De hap-assistente gaf als tip om het water op lichaamstemperatuur te geven en dan regelmatig een klein beetje. Dit hielp bij ons wel echt.
Livia75 Echt super fijn alle tips, nu gestart onder lichte dwang met ors. Als dat niet binnen blijft aan de appelsap verdund....,
Livia75 nelta Wat heftig voor haar, fijn dat het hielp en opname voorkomen werd! Zolang hij alert is, verwacht ik ook geen recept. Misschien voor de zekerheid voor het weekend hoop ik. Hij slaapt nu maar spuugt nog steeds tussendoor.