We zitten hier met een luxe probleem en we komen er gewoon niet uit.
Ik zal even onze situatie uitleggen.

We wonen in een standaard rijtjeshuis, wij noemen het altijd 5 onder één kap. Leuke tuin er bij gelegen op zuiden en aan het water. We hebben dus geen achter ingang omdat de tuin letterlijk eindigt in een sloot. Qua inkijk aan de achterkant hebben we een school dus geen andere huizen. In de kindervakanties en weekenden is het hier heerlijk rustig, je hoort dan niets anders dan de vogeltjes en de eendjes in het water. Tijdens de schooldagen hoor je een paar keer per dag de kleuters buiten spelen maar daar heb je totaal geen last van, althans wij horen het niet meer omdat je er zo gewend aan bent. Het totale oppervlakte is 154 m2.

Maar nu komt het. Wij zijn echt buiten mensen, zodra het kan gaat de achterdeur open en kunnen we heerlijk vertoeven in onze tuin. De hele dag lekker de zon en gewoon genieten. Het is dus eigenlijk een heerlijk huis. Maar we vinden het te klein. We zouden iets groter willen wonen, groter in de zin van een stuk erbij bij de woonkamer, we hoeven niet extreem groter maar een klein stukje erbij zou fijn zijn. Echter omdat wij dus aan het water wonen hebben wij een soort van twee tuinen, als wij dus een stuk bij bouwen moeten wij een stuk van onze boven tuin inleveren en ik ( vooral ik ) weet niet of ik dat wel wil. De ondertuin ophogen zodat de boventuin groter word is eventueel een optie maar dan bouw je je dus volledig uit van de sloot en het is daar in de lente en zomer zo ontzettend mooi dus ik weet niet of ik dat wel wil.

We wonen in principe gewoon heerlijk, op loopafstand van het strand, op loopafstand van het winkelcentrum maar toch in een rustige wijk. Heerlijke tuin op het zuiden en gewoon een fijn huis.

Maar goed, ik snap dat wij uiteindelijk zelf de beslissing moeten nemen maar ben toch benieuwd wat jullie zouden kiezen. Uiteraard kijken we veel op Funda naar andere huizen maar tot nu toe hebben we nog niets gevonden wat aan ons enorme eisen lijstje voldoet hahaha. Echt erg eigenlijk.

Maar wat zouden jullie doen? Toch een stuk van je tuin inleveren, een iets grotere woonkamer krijgen en lekker hier blijven in je woning of zou je op zoek gaan naar je droom huis ergens anders? Wat zouden de punten zijn die voor jou de doorslag zouden geven? Ik wil sowieso ( als we gaan verhuizen ) hier in dit gehucht blijven, ik wil absoluut niet naar een andere stad.

Gewoon pure nieuwsgierigheid wat jullie zouden doen ;-)

Ik zou absoluut uitbouwen omdat de koude maanden meer zijn dan de warme maanden hier in Nederland. Uiteindelijk heb je dan dus veel meer aan je grote woonkamer dan aan je grote tuin.

Sdonya Maar wij gebruiken zelfs in de koude maanden ook de tuin. Als het bijvoorbeeld heeft gevroren dan gooien wij de openhaard aan in de tuin en dan gaan de kinderen ( van ons en van vrienden ) vaak lekker schaatsen en daarna opwarmen bij het vuur met een warme choco. Als er in de herfst/winter het zonnetje lekker schijnt en er staat amper wind dan zitten we ook gewoon lekker buiten. Wij zijn echte buiten mensen zeg maar.

Soms word ik echt gek van mijzelf hahaha

Tantetil Wauw! Dat is inderdaad ook wel een heel goed idee, dan behoud je toch veel licht in huis en zit je in de zomer lekker veel buiten. Maar is dat in de zomer maanden niet ook enorm warm met al dat glas?

Ziet er wel echt heel mooi uit trouwens.

debaky ik heb dit plaatje van google...wij hebben al een uitbouw laten maken bij de bouw van het huis. Onze tuin is nu best klein.

• [verwijderd]

debaky en als je van de serre nou de hele voorkant een deur maakt, zodat je de hele voorkant kan openklappen in de zomer? Dan lijkt mij de warmte best meevallen.

Wij twijfelden vorig jaar ook tussen verbouwen of verhuizen. Wij hebben uiteindelijk voor verbouwen gekozen omdat we zo blij zijn met de buurt waar we wonen.

• debaky hebben hierop gereageerd.

Met verbouwen lever je altijd in.. of minder tuin, of minder woonkamer of minder iets anders in huis. Zijn er plekken in je dorp waar je wel wilt wonen? Of eigenlijk helemaal niet?

Want als je eigenlijk nergens anders wilt wonen, dan zul je toch moeten verbouwen. En zijn andere verbouwingen mogelijk om meer ruimte in je woonkamer te krijgen? (wij hebben bv de garage bij de keuken getrokken en zo nu een woonkeuken gemaakt, ipv dat we van de tuin hebben afgesnoept).

Wij hebben gekeken naar onze droomlocatie. We wilde graag in een bepaalde straat wonen aan het bos, en toen daar een huis te koop kwam, hebben we dat gekocht. Daarna hebben we nog flink verbouwd maar het is nu wel naar ons zin. Mijn man zei altijd, een droomhuis kan je zelf bouwen, de droomlocatie niet.

• [verwijderd]

Wij zouden gaan verhuizen, maar dat komt omdat we nogal makkelijk verhuizen. Als ik je hele tekst lees dan zou ik kiezen voor verbouwen, want het klinkt alsof je veel erg tevreden bent waar je woont.

Honkeytonk In ons eigen dorp zou ik wel willen wonen, ik wil juist niet naar andere dorpen. Het gehucht hier is prachtig en er zijn hele mooie andere wijken dus qua verhuizen is dat geen probleem. Een andere stad zou ik niet willen.

[verwijderd] Dat is inderdaad ook wel een idee wat je zegt met die deuren, dan zal het misschien minder warm zijn. En je kan er natuurlijk ook nog iets van luxaflex of iets in die richting op kunnen hangen.

Wij neigen ook meer naar verbouwen.

[verwijderd] Ik ben wat dat betreft niet zo heel makkelijk met verhuizen hahaha, ik hecht overal teveel waarde aan. Ik ben zo iemand die het grasveldje in de tuin nog niet weg zou doen omdat de kids daar hun eerste stapjes hebben gezet bij wijze van spreken hahaha. Dus ja op zich zit ik hier prima maar als even logische nadenk, ik wil gewoon wat groter wonen maar stel mijn droomhuis komt op mijn pad dan zou ik dat niet afslaan. Maar goed, dat droomhuis is nog niet gevonden dus neigen we meer naar verbouwing.

We gaan deze week eens overleggen met onze hypotheek adviseur. Ik heb het hier ook niet zomaar op de vensterbank liggen dus ik zou denk ik wel een soort van bouw depot moeten doen of opnemen in de Hypotheek. Weet niet eens hoe dat werkt hahaha

• [verwijderd]

Is het ook mogelijk om aan de voorkant van je huis uit te bouwen, dus voortuin inleveren?

In ons vorige huis wilde wij ook wat meer ruimte beneden maar liever geen tuin inleveren. Maar voortuin inleveren vonden wij niet zo erg. Wij hadden toen een voortuin van 4 meter en deze 2,5 meter uitgebouwd.
            Was qua vergunningen wel lastiger dan de achterkant, maar uiteindelijk dus wel gelukt.

Hoe groot is je tuin dan nu precies? Blijft er echt weinig tuin over wanneer je aan de achterkant gaat uitbouwen?

Wat is een boventuin? Bedoel je hoogteverschil in de tuin?

Als ik je zo hoor ben je volgens mij aardig verliefd oo het plekje waar jullie wonen 🙂
            hoeveel zou je uit willen bouwen? 1,2 meter/2 meter of echt 2,5 m bijv??

ik denk dat zo’n serre idee idd ideaal kan zijn voor jullie als buitenmensen 🙂 je hebt idd van die systemen dat je ze in de winter kunt afsluiten en in de zomer helemaal open gooien. Zonwering erop/erin geïntegreerd en klaar zou je denken toch 😉
            maar of je dan in je woonkamer ook echt meer ruimte krijgt.....

Klinkt exact als wat wij ons wel eens afvragen. Voor nu kan het qua ruimte nog in onze huidige woning, maar binnen afzienbare tijd moeten we uitbouwen of verhuizen.

Ik houd van ons huis en ik wil eigenlijk helemaal niet weg uit deze wijk. Dus dan zou je zeggen, verbouwen. Ware het niet dat we dan echt een best klein tuintje overhouden, en hij is al niet zo groot...

Ik ben er nog niet over uit wat ik “erger” vind. Een kleinere tuin, of verhuizen naar een minder fijn en mooie wijk, niet meer op loopafstand van het centrum waar met name dochter tegen de moeilijkheid aanloopt van het leggen van contacten zodat ze ook iemand heeft om mee buiten te spelen.

Dus nou ja, dilemma’s dilemma’s 😉

4 jaar later

Iemand een tip?

Ik heb een dakopbouw, aan de ene kant is mijn slaapkamer en aan de andere kant mijn kantoor (plaatje 'overloop'). Deze ruimte is open: de trap op en je staat in mijn werkkamer. Hierdoor is het gehorig, als ik aan het bellen ben kan iedereen in huis dat horen. Ik wil het dus dichtmaken. In 1e instantie dacht ik aan een deur onderaan de trap, maar dat is niet haalbaar. Het wordt dus iets in m'n werkkamer. Gewoon dicht maken met een deur muur en deur? Ik ben bang dat het hokkerig wordt... Glas? Schuifdeur?

Misschien heeft een van jullie tip waar ik nog niet aan gedacht heb?

Deliana weet je zeker dat die deur niet haalbaar is? Wij hebben ook een deur geplaatst, schuifdeur, en de traptredes dicht laten timmeren. Scheelt enorm!

Hij moet trouwens nog steeds geverfd worden, is nog de grondverf..

Zuremat ja, ik vind dat dus eigenlijk ook mooier en een betere optie! De trap heb ik al dicht laten maken (scheelt idd enorm).

Ik wilde één schuifdeur die helemaal van links naar rechts zou kunnen schuiven, zodat ik beneden en boven meer privacy heb. Maar de onderste traptrede steekt iets uit, waardoor het nieuwe (trapdeur) kozijn ervoor geplaatst moet worden. Deze komt dan voorbij het kozijn van de slaapkamer (links op de foto).

Er zijn twee timmermannen geweest, due het niet zagen zitten, misschien toch nog eens iemand anders polsen...