Nee ik ben absoluut geen curlingouder.
Wil ik dat mijn kinderen gelukkig worden? Uiteraard, maar welke ouder wilt dat niet? Hoop ik dat ze wat bereiken in hun leven, natuurlijk, maar moeten ze van mij een hele hoog opgeleide baan krijgen? Nee hoor totaal niet.
Cito toetsen opkopen vind ik echt het domste wat er bestaat, wist echt niet dat er mensen bestaan die dat serieus doen. Maar ik moet ook bekennen dat ik een vriendin heb die ik zoiets wel zou zien doen. Haar zoon heeft VMBO kader als advies gekregen en daar is ze het zo niet mee eens. Hij MOET minimaal MAVO halen. Waarom? Gewoon omdat ze geen kind wilt wat VMBO niveau heeft, die komen alleen voor in bepaalde '' milieus '' Persoonlijk vind ik dat bullshit, ik heb toevallig ook een kind met VMBO kader niveau en dat is een ( al zeg ik het zelf ) zeer goed opgevoed knulletje die hard werkt om zijn doelen te bereiken. Hij gaat volgend schoolseizoen vak colleges doen, hij zal dan 30% van zijn lesrooster met zijn handen werken en dus niet 100% in de boeken hangen. Ideaal voor mijn zoon, die heeft gewoon moeite met leren. Maar waarom zou ik dan toch gaan pushen om hem op de MAVO te krijgen? Omdat de buitenwereld dat misschien mooier vind om te horen? Omdat de buitenwereld dan denkt dat jouw kind uit een beter milieu komt? Nee hoor absoluut niet. Ik kijk naar wat mijn kind wil en aan kan en dat vind ik belangrijker.
Wij leggen ook absoluut geen druk op onze kinderen. Uiteraard stimuleren we ze wel in leren, we vertellen ze dat het goed is om je diploma's te behalen maar dat je wel iets moet doen wat je leuk vind. Dus niet later de zorg in gaan omdat daar veel banen in te vinden zijn, nee kies het vak wat bij je past. En weet je niet wat je wilt doen of welke kant je op moet dan vind ik dat ook prima, mogen ze van mij echt wel een tussen jaar of twee nemen maar wat ik wel verwacht is dat ze dan in die tijd gaan werken. Waar wij als ouder niet achter staan is dat je op je 20e nog teert op je ouders geld. Natuurlijk betaal je nog best wel dingen voor ze maar als ze op vakantie willen ( bijvoorbeeld ) dan mag hij zelf de verantwoording nemen om daar geld voor te verdienen. Dus de hele dag een beetje Netflixen en niksen? Nee dat gaat hier niet gebeuren.
Maar ik ben wel beschermend, denk dat ik ze ook wel voor alles wil behoeden, ik zou ook soms met liefde die ene toets van de oudste willen doen omdat hij het zo ontzettend moeilijk vind. En ik zou ook voor hem het conflict op willen lossen wat hij heeft met een klasgenootje, maar wat leren ze daar van? Helemaal niks. Dus ja ik wil wel het beste voor ze maar ik los niet alles voor ze op. Ik leer ze dat ze kunnen leren van hun gemaakte fouten, en ja dat is niet altijd even leuk en ik zal er altijd voor ze zijn maar ze leren er wel van.