Femkes ik heb het even gemist, maar weet hij al welke richting hij op wil qua studie?
Sommige studies vereisen wiskunde B. Bouwkunde mag je met enkel wiskunde A bijvoorbeeld alleen op HBO niveau doen, niet universitair. Of je moet doorstromen via een propedeuse oid.
Hetzelfde geldt vaak voor studies als biologie of plantenkunde.
Ik ben hier zelf tegenaan gelopen in mijn studiekeuze (jaren geleden inmiddels, dus misschien is de situatie veranderd natuurlijk). Ik had C&M gekozen als profiel op het vwo, maar omdat ik wat extra uitdaging wilde, heb ik er economie bij aan geplakt. Dat is mijn redding geweest, omdat je met de combinatie wiskunde a/economie/aardrijkskunde soms toch nog binnen kan komen op verschillende studies.
Maar Bouwkunde was hierop dus wel een uitzondering, omdat ik zowel natuurkunde als wiskunde B miste. (En op HBO niveau mocht ik die alleen doen omdat ik economie erbij had gedaan. Zonder economie was ik daar ook niet toegelaten).
Dus kortgezegd: naar mijn idee opent wiskunde B meer deuren dan wiskunde A. Op de meeste studies wordt wiskunde A toch wel extra aangeboden in de vorm van statistiek.