Hi allemaal,

Vandaag met 27,1 een groeiecho gehad. Alles was goed, tot ze opeens paniek gingen maken over de grootte van het hoofdje, want dat was Heel Groot. Die kwam uit op 28,4, en het buikje en het bovenbeentje kwamen uit op 27,5.

Mijn oudste heeft/had een groot hoofd, ik heb ook een groot hoofd en vanaf de termijnecho loopt het hoofdje al iets voor. Dus ik maak(te) me niet zoveel zorgen. Maar de echoscopiste wilde eigenlijk wel alvast twee nieuwe echo’s inplannen voor over twee en vier weken. Ik heb gezegd dat ze dat maar met de vk moet overleggen en die bellen mij als zij het na overleg ook nodig vinden.

Ben ik nu zo’n ontaarde moeder of is het echt paniek om niks?πŸ˜‚

Nee hoor! Ik vind het juist heel goed dat je het relativeert. Vooralsnog hebben ze alleen geconstateerd dat je baby een groter hoofdje heeft, meer niet. En zoals je al zelf zegt, het is familiair. Het heeft dan ook totaal geen zin om in paniek te raken, het is niet dat de kleine daardoor ineens een kleiner hoofdje krijgt πŸ™„ Dus zolang het alleen bij een constatering blijft, doe je er alleen maar goed aan om je vooral niet druk te maken πŸ˜‰

[verwijderd]

Ik denk maandag pas. Maar ik verwacht er niet zoveel van. Bij oudste geen groeiecho gehad en na de geboorte bleek dat ze een hoofdomtrek had van 37,5 cm en die kon er prima door (haar hoofd werd pas een issue bij het cb πŸ˜‚).

• [verwijderd]

Bij de zoon van mijn nichtje dezelfde paniek bij de echoscopist. Er werden allemaal extra echo’s ingepland en zelfs al gesproken over mogelijke oorzaken. Totdat haar man de keer erop mee ging. Toen de gynaecoloog de omvang van zijn hoofd zag werd alarmfase rood direct ingetrokken πŸ˜‚.

Ik zou lekker op je gevoel vertrouwen en eens dat het juist goed is om te relativeren.

Hier blijkt de baby ook een groter hoofd te hebben: geschat op 36 weken toen ik 31 weken was. Qua gewicht loopt hij ook 3 weken voor. Echter maakte de gynaecoloog zich geen zorgen.
Ikzelf snap je bezorgdheid overigens wel. Zelf ben ik ook een beetje bang hoe dit dan moet met de bevalling. Ik vrees dat als ze me gaan laten doorlopen tot over 40 weken het niet mee allemaal zal passen.

In jouw geval zou ik me nu nog geen al te grote zorgen maken en de volgende echo afwachten.

Hier ook kindje groot hoofdje maar mij gezegd een week verschil normaal helemaal als rest ook wat voor loopt dus geen zorgen maken hoor

Bij de jongste heeft de vk wel eens tijdens de echo gezegd dat ze een dik koppie had. Daar is toen niks mee gedaan. Later bij het cb wilden ze het wel in de gaten gaan houden omdat de omtrek toch wel flink aan de grote kant was. Toen zei m'n schoonmoeder dat het bij haar vandaan kwam, dat grote hoofd, en idd er zijn er een paar met een groot hoofd, het valt alleen niet erg op. Toen ik dat meldde bij het cb was het geen probleem meer.

Bij meting zit er 1 week verschil tussen hoofdje en de rest? Er is toch geen enkele baby die 'precies gemiddeld' groeit? Lijkt me nu niet direct reden voor paniek... Zeker als je al weet dat het in familie voorkomt.

Mijn oudste had/heeft ook groot hoofd. Hij was groot, bij groeiecho's liepen zijn buik/benen 3-4 weken voor op gemiddeld, zijn hoofdje 5-6 wkn. Zijn geboortegewicht was p95, maar had idd echt best een groot hoofd (39,5 cm bij geboorte), dat daarna gewoon op de curve normaal groeide. Ik merk het snel aan de halsopening, niet zelden gaan truien moeilijk over zijn hoofd, terwijl ze voor de rest wel goed zitten qua lengte e.d.

Hij is vanwege zijn verstandelijke beperking en autisme onderzocht door klinisch geneticus die ook concludeerde dat hij een 'groot hoofd' had, maar nadat ze mijn hoofd had opgemeten (dat ook groot is 😁) werd het gewoon iets dat hij van mij geërfd heeft... Ik merk het zelf ook altijd. Een standaard dameshoed zal mij nooit passen en een gemiddelde mannenmuts zit mij een stuk beter...

• Djoess hebben hierop gereageerd.

Kache

Nee, dat dacht ik dus ook! Wat is nou een week verschil? Volgende week kan het allemaal alweer anders zijn.

2 jaar later

RAppel hi mag ik vragen hoe dit is afgelopen πŸ™‚. Bij mij zeggen ze nu ook dat hoofdje op 36 staat (daarna zeiden ze ook 34) terwijl de rest 32 is. πŸ™ˆπŸ˜£

• RAppel hebben hierop gereageerd.

NinonBurgy Een perfecte baby πŸ™‚. Al mijn kinderen hebben een 'groot' hoofd (al zie je dit niet). Hoofdje zat dus inderdaad op bijna het bovenste lijntje, maar volledig gezond.