Rosemary Vanaf wanneer gingen jullie kinderen weer iets DOEN?
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zo ongeveer kort nadat ik de schermtijdregels ben gaan loslaten 🫣
De eerste weken gingen ze even los, maar wat ze online tegen kwamen inspireerde ze vervolgens toch om zelf dingen te gaan doen. H gaat bijvoorbeeld minimaal eens per week naar het bos voor een fotoshoot (haar vriendje houdt ook van fotografie, dat scheelt ook wel), en heeft hele thema's uitgewerkt voor haar instagram. Vorige week kreeg ik 34 foto's van een geit, ze was naar de kinderboerderij. Mijn kind wandelt vrijwillig in de natuur hiervoor hè 😂
Maar zij haalt vooral inspiratie uit haar schermtijd om zelf dingen te creëeren, dat kan naast fotografie ook iets voor haar kamer zijn, kleding of dingen die ze dan wil tekenen/schilderen, koken blijft ze ook leuk vinden. Komt ze ineens aanzetten met een tiktok zeewiergerecht wat ze wil proberen na te maken. (Was geen succes 😅)
Ze leert ook echt plannen hierdoor, ze wilde laatst een Halloween themashoot, dus daar moest ze vanalles voor regelen. Nu heeft ze haar zinnen gezet op een fine dining experience voor haar 2jarig jubileum met vriendje, tja, dat is maanden sparen en ruim op tijd reserveren.
I ontwerpt vooral huizen in bloxburg, en dat leidt dan weer tot dingen zelf willen bouwen, met Lego of karton, of oefenen met perspectief tekenen. Pinterest en Funda hebben er ook toe geleid dat ze vorig jaar zelf haar hele kamer heeft verbouwd, inclusief maten berekenen, meubels kopen en alles zelf in elkaar gezet.
Of ze kijkt anime online en leest vervolgens de bijbehorende manga.
Het is dus eigenlijk een soort symbiose geworden met hun online leven, en daardoor ontstond er vanzelf een balans.
Ik merk dat bij mezelf overigens ook. De meeste hobby's die ik heb zijn ook geïnspireerd op dingen die ik ooit online voorbij heb zien komen, of ik zit in online groepen om dingen te delen die aansluiten bij mijn interesses. Dus misschien kan je daar iets mee, wat vind hij leuk om online te doen? Kan je daar op voortborduren? Zolang het geen Fortnite is dan 😆
En sommige dingen zijn ook wel weer afhankelijk van waar je woont/hoe verantwoordelijk je kind is. Dingen als alleen naar de Mac fietsen met vrienden, de kermis etc, dat zijn dingen die per situatie verschillen en is niet echt een vaste leeftijd aan vast te hangen.