Het is misschien nog wat vroeg, maar ik heb tijd teveel en we zijn er toch al een beetje mee bezig: babynamen! Een flinke uitdaging als je beide een andere culturele achtergrond hebt zijn we achtergekomen. Wat in Catalonië werkt, is niks in Nederland en andersom.
Wij zoeken een naam die in beide talen (Catalaans en Nederlands) uitgesproken kan worden. En het liefst ook in het Spaans. Daardoor vallen er wat letters af. In ieder geval de J en de H, in veel gevallen ook de G en de V. En de S als beginletter met een medeklinker erachter kan ook niet (zoals bij Sven of Stan, dat wordt namelijk Esben of Estan qua uitspraak) En alle Nederlandse lettercombinaties zoals ij, eu enzovoort. De ou/au kan wel!
Ik hou van wat kortere namen, 1 of 2 lettergrepen. Mijn vriend meer van langere namen, maar kan ook leven met korter.
Meisjesnamen die hier als schattig gezien worden en die mijn vriend leuk vindt zijn bijvoorbeeld (geen grapje) Bertha en Clara. Ik vind dat leuk als ze samen in de wei staan, maar niet voor mijn kind :p
Qua jongensnamen ligt het anders, Jan is hier bijvoorbeeld een populaire jongensnaam, maar dan spreek je het uit als djan. En ik vind het in Nederland te ouderwets en te simpel. Verder vind ik Ferran wel een leuke Catalaanse jongensnaam, maar daar ken ik er zelfs al 3 van en ik ken hier niet zoveel mensen 😛
Mijn vriend vindt namen als Olivia ook mooi maar dat is ook niet echt mijn smaak.
Wat ik leuk vind en hij niet zijn bijvoorbeeld Maud en Ronja (en dan bijvoorbeeld geschreven als Ronja voor de uitspraak), maar dat vindt mijn vriend weer niks en Ronya betekent in het Catalaans vuil of schurft😂
We hebben nu een jongensnaam en een meisjesnaam die aan al onze voorwaarden voldoen en die we ook allebei wel leuk vinden, maar we hebben nog heel lang en ik sta open voor meer opties. Voor een jongen hebben we nu Rowan, voor een meisje Iris.
Ik ben heel benieuwd of jullie nog meer ideeën hebben!