Ik heb weleens vaker gepost over onze middelste, dat ik me zorgen om haar maak. Haar klas is niet zo leuk (zitten veel hevige karakters in) en ze fladdert een beetje van de ene vriendin naar de ander. Nu is dat niet erg, maar haar gedrag baart me soms zorgen.
Ze is erg stiekem. Ze neemt bijvoorbeeld snoep mee naar boven, terwijl we in principe vrij soepel zijn met snoeperij en we het niet wegleggen of verstoppen. Als ze vraagt om een snoepje, is het antwoord ook bijna altijd ja. Maar toch heeft ze die behoefte zoetigheid stiekem mee te nemen en dan boven op te eten (ik vind achteraf de papiertjes, dus heel sneaky is ze niet).
Ze heeft sinds kort een telefoon (met alleen WhatsApp) en maakt dan achter onze rug om afspraken met vriendinnen. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ze dat eerst moet afstemmen met ons, het kan namelijk niet altijd, maar ze blijft het doen.
Ze neemt de telefoon ook vaak mee naar boven terwijl dat niet mag, en als ik haar 'betrap' op haar telefoon klikt ze snel het scherm toe. Ik heb in haar telefoon gekeken en niets verontrustend gezien, maar toch heeft ze die neiging.
Ze maakt dingen mooier dan ze zijn. Bijvoorbeeld dat het nu weer goed is met een bepaalde vriendin, terwijl ik zie dat ze gewoon nog boos is op haar of dat ze elkaar negeren.
Haar juffen omschrijven haar als erg sociaal, een kind dat goed in de groep ligt en gevoelig is. Dat herkennen we wel, maar uit haar gedragingen/beschrijvingen denk ik soms dat ze niemand heeft op school. Ze is niet altijd helemaal eerlijk/of kan de zaken niet benoemen.
Als ze een tekst leest, begrijpt ze soms echt niet wat er staat. Ze verwacht dat ik naast haar ga zitten en haar help, maar ik doe dat niet want dan kan je bezig blijven.
Ze zegt ook vaak dingen dat haar zussen 'onze favoriet' zijn en dat zij niet genoeg aandacht krijgt. Ik begrijp niet goed waarom ze met dit soort dingen aandacht denkt te moeten trekken. Ik let heel erg op deze zaken en we doen ook vaak dingen 1 op 1, praten veel met haar, zoals we ook met de andere 2 doen. Ik zie dit soort dingen niet terug bij mijn oudste en ook niet bij mijn jongste.
Is dit normaal gedrag, of klopt er iets niet? Mijn gevoel zegt vaak dat er iets niet klopt, maar wat dan precies.. dat weet ik niet.