Hallo mama's,
Even weet ik niet meer wat te doen.
Mijn zoontje van 9 weken slaapt slecht alleen. Hij krijgt borstvoeding en door de lactatiedeskundige is het gebruik van een speentje afgeraden vanwege zuigbehoefte die hij dan op het speentje uit en dan te moe kan worden voor aan de borst.
Hij is vanaf de geboorte al een luie drinker. Slaapt snel aan de borst en is moeilijk wakker te houden. In de nacht slaapt hij al zo'n 7 uur door, maar overdag is dit totaal niet het geval.
Bij 8 weken hebben we toch besloten een speentje te proberen, op advies van het consultatiebureau. Want volgens hen zou de speen/tepel verwarring niet meer komen. Hier heb ik voor gekozen omdat ik niet aan dingen toe kwam. Ik kon alleen douchen wanneer mijn man thuis was, en het huishouden liep ook behoorlijk achter. Omdat ik mijn zoontje nergens neer kon leggen zonder dat hij na 5 á 10 minuten begon te huilen.
En even huilen is niet heel erg, maar soms ging het zo hard en met tranen. Ging mij door merg en been na een paar minuten.

Na +- een weekje de speen, hij sliep overdag zo'n 2 uur, viel hij af. Hij was 100 gram afgevallen in een week tijd.
Ik had toevallig een afspraak staan bij de lactatiedeskundige om kolven uit te proberen en gaf dit bij haar aan. Daarom weer gestopt met de speen. Haar advies, elke x aanleggen wanneer hij onrustig is of huilt of krampjes heeft. En eventueel een flesje van 30 cc extra aanbieden. Maar hij blijft huilen wanneer we hem neerleggen, zelfs het speentje die we af en toe nog in halve wanhoop aanreiken helpt niet meer. Vandaag een flesje van 90cc gegeven na de borst en nog niet willen slapen, maar hij is wel zichtbaar moe.
Ik zou de lactatiekundige weer kunnen vragen, maar ons budget laat dat niet meer helemaal toe, ze vraagt namelijk best wel veel geld voor een consult en advies.

Hebben jullie hier misschien ervaring mee? En tips voor mij?
Ik wil graag borstvoeding blijven geven, en zet al 9 weken alles op alles om het goed op gang te houden en te stimuleren. En wil het graag blijven doorzetten.

Alvast bedankt.

Ik zou dan nu een osteopaat opzoeken. Klinkt niet alsof hij honger heeft maar last vsn iets in zijn lijfje.
Ik kon nr4 ook nergens neerleggen en kwam echt in een kringetje qua negatief gedrag (huilen, voeden, spugen, overvoeden, spugen, huilen...). Hij bleek "van kruin tot kont" verkrampt te zijn. Na 2 bezoeken had ik een totaal ander kind

En overdag misschien in een draagdoek? Dan os hij bij je maar zijn je handen vrij en kan je wel enigzins dingen doen

Als al het medische is uitgesloten, kan het ook gewoon behoefte zijn aan contact. Onze oudste had het ook. Wij droegen haar de eerste 4 maanden dag en nacht in een draagdoek en sliepen zelf omstebeurt. Ze is een week opgenomen geweest toen ze 10 weken oud was en behalve reflux werd er verder niks gevonden. Osteopaat, lactatiedeskundige werkte ook niet. Van elke 2 uur (ook ‘s nachts) lag ze drie kwartier aan de borst en ze groeide ook voldoende. Borstvoeding leek het niet te zijn en uiteindelijk ruim een jaar borstvoeding gegeven. Na 4 maanden werd het beter en konden we haar af en toe wegleggen. Ze wilde de eerste maanden gewoon direct contact en bij ons zijn. Inmiddels is ze 14 en haar bed niet meer uit te slaan 😉.

Het was wel heel vermoeiend. Uiteindelijk hebben we wel 1 voeding in de avond vervangen door afgekolfde melk of kunstvoeding (afhankelijk of het kolven lukte) zodat ik in ieder geval ruim 3 uur achter elkaar kon slapen. Draagdoek was ook echt heel fijn, want dan had je tenminste je handen vrij.