Vinexkindje vervolgens soms wel geïnterpreteerd als 'Dit is het IQ van dit kind' terwijl dat dus niet zo is.
Ik vond dat echt heel vaak gebeuren, waardoor het een volkomen eigen leven ging leiden. Dat heeft denk ik ook te maken met hoe de NIO test zich presenteert. Het is een intelligentietest (alleen dan voor onderwijsniveau), waarbij dezelfde soort scores uitkomen als een IQ test met ook nog onderscheid tussen de verbale en meer ruimtelijke (symbolische) vaardigheden. Dit klinkt als een IQ test en menig professioneel, zoals ib of leerkrachten interpreteerde het toen ook als zodanig. Ouders nemen dit vervolgens ook over en echt ‘aaarghh’.
Dat zeg maar 😝
Honkeytonk is er wellicht ook reden om even te kijken waarom.
De test wordt groepsgewijs afgenomen. Je hebt dus geen enkel zicht op of het kind bijv de instructies begrijpt of geconcentreerd is. Kinderen hebben niet/ nauwelijks ervaring met deze manier van toetsen in vergelijking met bijv de Cito, die ze al kennen en jaarlijks wordt afgenomen. Natuurlijk ook de ‘standaard’ oorzaken zoals faalangst, concentratieproblemen en je dag niet hebben.
Noordeling ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik van de IEP vindt. Het idee was leuk, maar ik was er niet direct heel enthousiast over. De vragen mbt de sociale-emotionele ontwikkeling vulde mijn jongste echt super sociaal wenselijk in en waren dus echt compleet nutteloos. De basisschool stapte hier halverwege over van Cito naar IEP en bij beiden kinderen zag je plotseling best wel wat verschillen qua sterke en mindere sterke punten. Nu was het toevallig ook in de corona periode, dus dat kan ook een rol gespeeld hebben.
Het probleem bij de NIO vroeger (en ik weet niet hoe het bij de huidige versie is) dat ik persoonlijk de betrouwbaarheid en validiteit niet voldoende vond. Als je het bijv vergeleek met een wisc waren de verschillen soms echt enorm. Soms wel 20-30 punten verschil.
Op basis van de wisc zou er bijv een heel andere schooladvies uitkomen dan op basis van de NIO. Het betrouwbaarheidsinterval van de NIO was toen geloof ik ook maar 80%. Oftewel 20% kans dat een kind buiten een gevonden score-interval valt. Itt bijv de wisc met een betrouwbaarheidsinterval van 95%.
Ondanks dat de wisc niet specifiek bedoeld is voor het geven van schooladvies, zou ik daar zelf meer op vertrouwen. Er is trouwens een nieuwe versie van de NIO dan waar ik mee gewerkt heb en ik weet niet hoe deze is. Kan best dat deze nu veel beter is?!
Ik heb er toen voor gepleit om de NIO af te schaffen, wat ook gebeurt is. Overigens werkte ik binnen het cluster 2 onderwijs, dus begrip van instructies was natuurlijk helemaal een ding voor onze leerlingen. Ivm de indicatie hadden de TOS leerlingen ook allemaal een IQ onderzoek van max 2 jaar oud en hier kwamen soms zulke andere scores uit, dat de NIO echt weinig toevoegde.
Mijn persoonlijke conclusie is dat de NIO een toevoeging kan zijn, maar ik denk wel met een forse kritische blik. Als het echt gaat om een second opinion na bijv een Cito dan zou ik persoonlijk niet voor de NIO kiezen, maar voor de WISC. Alleen daar hangt weer een ander prijskaartje aan. Ik snap de keuze van de NIO dan wel, maar ik zou voor mijn kind dan wat anders kiezen.