Even hypothetisch, want het is nog niet zo ver, maar het zit wel in mijn hoofd. Mijn vriend en ik willen in de toekomst gaan trouwen.
Nu heeft hij een vriendengroepje van 4 mannen + aanhang. Hij kent ze al sinds de basisschool/middelbare school. Ik vind het best heel prima jongens, geen heel diepgaande relatie en gesprekken, maar gasten met wie je bijvoorbeeld lekker gaat barbecueën. Nu heeft één van die mannen een vriendin (Marie) die een tikkie bijzonder is. Ze bepaalt heel erg de sfeer en kan nogal manipulatief zijn. Omdat ik graag goed met mensen overweg wil kunnen, zeker als het vrienden van mijn partner zijn, heb ik geprobeerd te investeren in deze groep sinds we een relatie hebben.
Ik heb dat met name bij Marie geprobeerd, omdat zij een grote persoonlijkheid is binnen de groep. Ik heb interesse getoond in haar leven, haar baan, haar hobby's, gezellig met haar geprobeerd te kletsen, kortom: ik heb echt mijn best gedaan.
Dat heeft allemaal niet gewerkt. Marie negeert ons (mijn partner dus ook), maakt vervelende opmerkingen en zet mij regelmatig voor gek. Dan vertelt ze bijvoorbeeld een verhaal over "iemand" en maakt die "iemand" compleet belachelijk. En ik weet overduidelijk dat het over mij gaat; want het is dan een situatie die eerder is voorgevallen die ze compleet verdraaid. De hele groep moet dan natuurlijk lachen, onwetend dat het over mij gaat, en ik zit erbij met een mond vol tanden.
Ik heb er elke keer in gestaan met de gedachte: 'kill 'm with kindness', want als ik hierin voor mijzelf op ga komen, dan gaat ze iedereen opzetten tegen mij en dan is het klaar.
We hebben recent een bruiloft gehad in deze groep, wat me deed denken over een toekomstige bruiloft van onszelf. Ik zou haar dan eigenlijk helemaal niet op mijn dag willen hebben. Marie is zo iemand die ter plekke zou zeggen dat ze mijn trouwjurk raar vindt; of dat die wel mooi is, maar mij niet staat, bijvoorbeeld. Ik heb daar natuurlijk totaal geen behoefte aan.
Maar het is ook wel erg vreemd om de hele groep uit te nodigen, behalve haar. Hoe zouden jullie omgaan met zo'n situatie?
Ik vind het overigens echt bijna van de zotte om dit topic te openen. Zit je dan met allemaal volwassenen, en dan zo iemand er tussen... Alsof je weer op de middelbare school zit met van die kattige meisjes. Had niet verwacht dat ik ooit nog voor zo'n dilemma zou staan 🤣