Snoeki Daardoor kan die van zijn aow met klein pensioentje prima en zonder geldzorgen leven op zijn oude dag. Dat is een beetje zoals wij het voor ogen hebben/hadden om zo uit te komen.
Ons idee ook. Ik heb ook nauwelijks pensioen opgebouwd en mijn andere geweldige pensioen plannen zijn een beetje in duigen gevallen. Hiermee moet het gewoon prima te doen zijn. Overigens is het plan om tzt kleiner en goedkoper te gaan wonen, dus dan wordt het mogelijk weer anders.
Ik heb toen ik voor mijzelf begon echt alles uitgezocht en berekend. Zaken zoals pensioen, wat als ik ziek word, hoe kan ik mij verzekeren zonder medische keuring, voor welk bedrag moet ik mij verzekeren bij ziekte in onze financiers situatie, kan ik mij redden als ik er in uiterste nood alleen voor kom te staan terwijl ik afgekeurd ben enz. Achteraf ben ik daar zo blij om, want anders hadden we nu zwaar in de shit gezeten. Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar het viel achteraf best mee. Ik heb vooral heel veel gevraagd aan andere zzp-ers met hoe zij het deden, zodat ik wist in welke hoek ik het moest zoeken en heel veel gerekend. Boekhouder heeft ook geholpen, maar ik wilde het zelf ook snappen.
Wel echt alles stap voor stap met een stappenplan (die vaak al kant en klaar te vinden zijn bij beroepsverenigingen). Qua voorbereidingen ben ik ongeveer 9 maanden bezig geweest. Gewoon 1-3 uur op een vast moment in de week. Ook maken website, contracten verzekeringen (waar je weer allerlei andere dingen eerst voor moet regelen), klussen en inrichten praktijkruimte, halen van bepaalde keurmerken, zodat ik een hoger tarief kreeg bij verzekeringen, inrichten werkprocessen, mij voorstellen aan verwijzers etc. vielen hieronder. Het was ook leuk om te doen, omdat je echt iets opbouwt wat van jou is. Was wel echt mijn kindje. Ik was trouwens echt (te?) overdreven goed voorbereid, maar ik vond het wel prettig. Ik vond de stap namelijk doodeng 😅.