Als je je instagram of TikTok opent, wat zijn dan de eerste drie berichten/filmpjes die het algoritme naar jou toe stuurt? Dus niet van mensen die je besloten hebt te volgen, maar iets van bij 'Voorgestelde berichten' of iets dergelijks.

Zijn dat berichten/filmpjes die echt iets toevoegen aan je leven, of gewoon iets grappigs, of iets wat je juist beter niet gezien had omdat het enkel tijdsverspilling is of je juist slechter laat voelen?

Bij mij:

1. Een filmpje van etymologynerd over achternamen --> die stuurt het algoritme me wel vaker en in theorie zou ik dit heel interessant vinden maar hij praat zo snel dat mijn brein het niet kan verwerken, dus niet iets wat ik ga kijken
    2. Een filmpje over katten --> ga ik al helemaal niet kijken want ik houd niet van katten. Geen idee waarom het algoritme me dat stuurt
    3. Een filmpje van maddies_mundo over alle vertalingen van rietje in het Spaans --> dit heb ik gekeken. Ook al spreek ik geen Spaans. Toch leuk. Ook niet per se heel verrijkend aan mijn leven maar toch.
    1. Een Amerikaanse day in the life van life video. Vind ik saai.
    2. Weer een van life video over in een bus leven met huisdieren.
    3. Een boodschap van een vegan sporter aan een influencer die kritiek op haar had. Soort van persoonlijk conflict dat blijkbaar via zo'n filmpje uitgevochten moet worden.

Ik heb wel eens betere filmpjes gezien, vond deze alledrie niks. Ik snap wel waarom ik ze te zien krijg, er is iets van een link met mij, maar ik heb echt al heel lang niets opgezocht over van life of veganisme dus dat vind ik dan toch jammer. Voor de shorts bestonden kreeg ik altijd betere aanbevelingen (ik heb YouTube gebruikt voor deze test).

1: gewoon fantastisch, niks meer aan toe te voegen.

2: best logisch dat ik dit krijg. Ik zou het kopen.

3: geen idee wat ik hier mee moet, maar niet deprimerend ofzo.

Meeste komt wel hiermee overeen. Veel katten! Ik krijg de laatste dagen ook veel oorbellen en tatoeages, geen idee waarom. Verder zitten er wat 'am I the asshole' posts tussen gekopieerd van reddit, taarten, memes over de Sims en een paar Taylor Swift filmpjes.
    Niks heel shockerends of deprimerends, maar ook niks nuttigs. Vooral doelloze ontspanning, en dat is precies waar ik instagram voor gebruik. Op andere platforms zou ik waarschijnlijk hele andere dingen te zien krijgen.

Waar vind je die voorgestelde berichten? Is dat bij zoeken?
      Haha ik voel me echt suf nu 😛

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Ik kreeg iets over kortharige teckels.

Ik heb niks met kortharige teckels. Ook niet met langharige overigens. Als die al bestaan…

😆

Heb Instagram weer van m’n telefoon gegooid. Het levert me echt geen klap op. Een keer zoeken op iets van “fitness” en je wordt tot in de oneindigheid gespamd met confronterende nep-lijven en een keer onschuldig klikken op iets wat over de psyche gaat en ik ben drie diagnoses rijker…

En toch ben ik er ook zo eentje die na een tijdje die app weer installeert… 😇

Marshmallow Uhm, als ik instagram open, is dat eigenlijk het eerste wat ik zie? Onder de stories. Niet bij zoeken dus, gewoon de thuispagina.

• een post van een mental health coach over balans werk en privé
          • een post vanuit Italië waarin mensen in een olijfboomgaard zit te eten aan lange tafel in de boomgaard
          • 5 yoga poses om met je partner te doen

1e voorgesteld bericht. As we speak is dit de situatie nu 🤣

1. Knutsel iets
            2. Teken ideeën

Zelfde categorie dus vooral als bij @CrazyCatLady
            Ook heel veel katten filmpjes tegenwoordig. Sims dingen en ook eten.

Ik ging nog eens kijken.

1. Een filmpje van uyenninh - Vietnamese vrouw die in Duitsland woont, vind ik leuk
            2. Een filmpje van loczniki over the Sims wat CrazyCatLady al had geliket, en dan denkt het algortime natuurlijk: dat wil jij vast ook zien. En het was echt heel erg grappig dus het algoritme had gelijk. Ook al speel ik niet eens the Sims (maar vroeger wel gedaan).
            3. Een kaartje van germanbitesize: 'How nations would react when you speak their language --> ach ja.

Vulpen Ook al speel ik niet eens the Sims

Ik ook niet, maar die filmpjes zijn gewoon leuk 😅

Hopsatee bij mij klopt het ook wel. Het zijn in dit geval wel zaken die ik like, of lang naar kijk (insta en TikTok kijken ook hoelang je “stil” bent op een bepaalde plek en dus aandacht hebt.

Telt Reddit ook? Ik heb geen insta of TikTok. Dit zijn de eerste 3:

Vulpen Zijn dat berichten/filmpjes die echt iets toevoegen aan je leven, of gewoon iets grappigs, of iets wat je juist beter niet gezien had omdat het enkel tijdsverspilling is of je juist slechter laat voelen?

De eerste is uiteraard niet iets grappigs, maar een sub waar ik vaak mee lees en veel van leer/ herkenning vind. Deze post zou ik waarschijnlijk normaal niet openen of lezen, omdat het voor mij niet relevant is. De tweede zou ik normaal ook doorscrollen. Was trouwens best leuk, maar niet boeiend genoeg. De derde video vind ik echt fascinerend. Echt bizar in welk tempo een slang omhoog klimt en hoe deze dit doet.

1. Turn filmpje van een Amerikaanse turnster.
              2. Make some noise kids
              3. Ski filmpje over iets technisch.

Mij TikTok algoritme geeft me:

1. Een video over een campagne filmpje van Kamala Harris waarin ze Trump aanvalt.
                Leuke video. Het is inderdaad een goed campagne filmpje en ik heb nu meer beeld bij Harris als kandidaat.
              2. Een NOS story dat de inspectie 6000 Chinese fatbikes in beslag heeft genomen.
                Niet zo’n boeiende onderwerp voor mij. Maar ik zie vaker nos stories en dan kijk of like ik ze wel, dus ik denk daarom.
              3. Een video over Alexandria Ocasio Cortez. Dat is in Amerika een democratisch congreslid wat bekend staat om haar hele scherpe verhoren. En die het van serveerster tot congreslid geschopt heeft.
                Op zich leuke video maar wel hoog gehalte Amerikaanse politiek dus.

Instagram:
                -een filmpje met 1 of andere fitnessmevrouw.

• van hetbkanaal Pubity: 2 honden die heel blij zijn met hun opblaaszwembadje
                • Kindnessvids.

iMoeder Een NOS story dat de inspectie 6000 Chinese fatbikes in beslag heeft genomen.
                Niet zo’n boeiende onderwerp voor mij. Maar ik zie vaker nos stories en dan kijk of like ik ze wel, dus ik denk daarom.

Ik krijg echt zo vaak filmpjes van het jeugdjournaal. En die kijk en like ik ook geregeld 🤣

1. Filmpje van LieveMerlijn
                  2.NPO 3fm met Orgel Joke op Zwarte Cross
                2. Filmpje over post it's te gebruiken in een bullet journal.

Op dit moment:

1. Amerikaanse hr video over toxische leiders, komisch gebracht (like)
                2. De zoveelste get ready with me (saaai)
                3. Marc-Marie en Isa vinden iets (vind ik wel leuk)