Ik ben lid geweest van een leesclub. Ik vond het in het begin erg leuk! We spraken elke maand af en lazen dan een boek in een maand tijd. We hadden als regel dat het boek ook beschikbaar moest zijn als luisterboek, voor als mensen moeite hadden met lezen of concentratie. Er was een shortlist met interessante boeken, deze hadden we samen opgesteld. Wanneer het tijd was voor een nieuw boek kozen we dat via een poll. Het was in covid-tijd, dus de bijeenkomsten waren digitaal. Dat vond ik heel handig. Het is laagdrempelig, ook als je moe bent en of een beetje ziek kun je toch makkelijk meedoen.
Het liep stuk omdat sommigen het tempo niet konden aanhouden/zich niet aan de planning hielden. Het begon met 1 iemand die het boek een keer niet uit had en toen zeiden we: goed, dan komen we volgende week samen. Bij het volgende boek hadden twee mensen het niet uit. Weer stelden we onze bespreking uit, maar toen zat er een vakantie tussen. Het boek erna was ik de enige die het uit had en wilde men het weer verzetten, maar was ik er klaar mee.
Als ik nog een keer lid zou worden van een leesclub zou ik willen afspreken dat de planning vaststaat en als mensen het boek niet uit hebben, ze gewoon pech hebben. De bespreking gaat dóór.