Van dans tot turnen tot karate tot jiu-jitsu. Van viool tot gitaar. Onze jongste heeft van alles geprobeerd maar tot nu lijkt niets echt aan te slaan. Ze kan zich echt verliezen in fantasie-spel, alleen of samen. Ze doet ook theater en gaat naar de scouts, dat vindt ze leuk. Maar welke sport? Ze is fysiek sterk en een doorbijter. Er zijn vermoedens van hb en ze wordt op dit moment niet voldoende uitgedaagd. Qua muziek valt ze bijv af op het vele oefenen. Of heeft ze haar juiste sport/instrument nog niet gevonden?

Hebben jullie ideeen/tips?

Nescio Herkenbaar. Hier ook allerlei instrumenten geprobeerd en meerdere sporten.
    Instrumenten stopt ze mee als ze ontdekt dat ze na twee lessen geen Mozart/Sibelius/noemernogzoeen is en dat oefenen toch echt nodig is voor een beetje vooruitgang. Gaan we dus ook even niet meer proberen.

Hockey vindt dochter wel leuk. Het sociale aspect van een teamsport vindt ze leuk en het is elke keer toch weer anders (andere club waar ze spelen, ander team, andere vibe op het veld etc). Nooit saai. Ze leert ook verliezen (vrij vlakke leercurve wel, maar ik houd hoop) en samenwerken.

Maar als je dochter fantasie en toneel leuk vindt, is meer daarvan dan niet veel leuker? Musical ofzo?
    Of wil je per se dat het een sport is?

Oh en dochter vindt boulderen erg leuk. Zit veel in; kracht, uithoudingsvermogen, maar ook techniek, strategie, plannen, bijsturen etc. Erg leerzaam. Het is dat het logistiek niet haalbaar is anders zou ze daar ook op zitten.
    Kreeg het destijds als tip van de hb deskundige.

Nescio Freerunnen?
      En moet het perse een sport zijn? En moet er perse nog wat bij?
      Zo ja dan kan je misschien ook verschillende proeflessen gaan doen.
      Handbal is ook een erg leuke en explosieve sport. Misschien dat dat past.

Ik zou zelf denken dat scouting en theater wel voldoende is aan buitenschoolse activiteiten. Ook nog een sport lijkt me wel veel worden, te meer omdat sporten vaak ook meerdere keren per week zijn. Dan zou ik haar gewoon extra veel buiten laten spelen geloof ik.

• Nescio hebben hierop gereageerd.

Wat is de reden dat je nog een derde activiteit wilt naast scouting en theater?

Ik zou zeggen, laat het hierbij. Als ze nu iets geweldig leuk zou vinden, maar het zoeken om het moeten van een derde activiteit lijkt me niet echt nodig?

En als je uitdaging zoekt zou ik kijken waarin ze die uitdaging wilt. Is dat op schoolse vakken, of juist niet. Meer verdieping in theater etc.

Mijn oudste wilt echt niks van sporten, hij wilt zich niet binden en verplichting vind hij vreselijk, maar bv in minecraft kan je een kind ook enorm uitdagen, of met lezen, wiskunde etc.

Ik zou iets zoeken wat je jongste past. Dus stoppen met eindeloos proberen van muziek en sporten, maar echt gaan kijken waar ligt haar gebrek aan uitdaging.

Nescio atletiek? Heeft veel verschillende onderdelen, lekker buiten en met andere kinderen maar geen teamsport. En ik weet niet hoe dat in Belgiรซ is maar hier kun je je kind inschrijven voor hardloop wedstrijden als je dat zou willen.

Koekie83 boulderen is nog een leuk idee! Niet echt in de buurt helaas, maar misschien kunnen we daar iets op vinden. Herkenbaar ook van de muziek.

Vulpen valt mee, theater is een uurtje in de week en scouting op zondagmiddag (nu ook afgelopen).
          Buitenspelen wordt hier niet echt gedaan. Op de BSO spelen ze wel buiten en gelukkig hebben we een tuin, maar een Nederlandse situatie is hier helaas niet aan de orde. Iedereen is erg aangewezen op georganiseerde activiteiten.

Honkeytonk omdat ze sport an sich wel leuk vindt. Ze heeft heel veel energie, weinig slaap nodig en muziek heeft haar interesse nu niet. Daar zijn we dus ook mee gestopt.
          Het is moeilijk te achterhalen waar haar interesse dan wel ligt, vandaar dat we zoveel (proef)lessen doen ๐Ÿ˜…

BMX. Ook veel meiden doen dit. Uitdagend op alle vlakken, doorzetten, techniek leren, lang niet altijd kunnen winnen en het is geen team sport. (Hier kan je trainen op de afgesproken dagen maar als je een jaar niet zou komen is het ook helemaal prima) De sfeer vind ik ook erg fijn langs de baan.

Nescio boulderen is nog een leuk idee!

Misschien dan gewoon klimmen (gezekerd met een touw enzo itt boulderen) als dat wel in de buurt zit? Het leuke aan klimmen/boulderen is dat er ook een duidelijke cognitieve component in zit. Het is echt puzzelen en mentaal er een plaatje van maken van hoe je een route moet pakken.

Nescio omdat ze sport an sich wel leuk vindt. Ze heeft heel veel energie, weinig slaap nodig en muziek heeft haar interesse nu niet. Daar zijn we dus ook mee gestopt.
              Het is moeilijk te achterhalen waar haar interesse dan wel ligt, vandaar dat we zoveel (proef)lessen doen ๐Ÿ˜…

Ik snap het. Hier zwemmen ze veel (wel gewoon thuis) , slapen ze weinig en proberen met minecraft wel wat uitdaging te maken

Ze doen ook wel graag skaten, maar dat kan niet hier in de buurt, (klimmen en boulderen helaas ook niet, al komt er een boulderhal een dorp verder hoorde ik). Maar dat soort techniek sport zou ik dan ook naar kijken. (Bmx/ skaten/ boulderen/ klimmen).

Trees weet jij of er ook kleuter opties zijn voor klimmen? Meeste hallen is vanaf 7/8 jaar.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Honkeytonk wij hebben twee hallen in de buurt. Eentje is vanaf 6 jaar (is een landelijke keten en zit op meerdere plekken; Apex) en de ander is inderdaad vanaf 7 jaar. In sommige hallen heb je wel een kleutergedeelte. Hier in eentje wel, maar dat stelt eerlijk gezegd weinig voor, al vonden mijn kinderen dat als kleuter nog wel leuk voor max 30-45 minuten. Het probleem is vooral dat ze te klein zijn om goed bij de grepen te kunnen. De makkelijkste routes zijn namelijk super simpel en echt wel te doen voor een 5-jarige, maar de afstand tussen de grepen is te groot voor mini-armpjes en lijfjes. Bij Apex hebben ze wel routes voor kleine mensen, maar die zijn weer veel te moeilijk.

Edit: ik heb nog even zitten googlen, maar het is volgens mij bijna overal vanaf 6 jaar. In Brussel zit er eentje vanaf 5 jaar, maar ligt waarschijnlijk niet op de route ๐Ÿ˜

En iets als schaken of dammen (denk sport)? Wat verder nog opties zouden kunnen zijn:
                Softbal, boksen, bowlen(doen neefjes van mij), waterpolo?

Nescio Buitenspelen wordt hier niet echt gedaan. Op de BSO spelen ze wel buiten en gelukkig hebben we een tuin, maar een Nederlandse situatie is hier helaas niet aan de orde. Iedereen is erg aangewezen op georganiseerde activiteiten.

Ja dat is ook wel anders dan in Nederland... Ik snap niet hoe die kinderen dat allemaal volhouden ๐Ÿ˜…

Boulderen en atletiek lijken me beide goede opties. Of misschien gewoon zwemvaardigheid? Oudste doet dat met plezier, het is heel afwisselend.