Pfff de laatste tijd durfde ik af en toe best de babyfoon niet aan te hebben en kreeg ik het idee dat we 's avonds best wat kunnen doen zonder voortdurend alert te zijn. Maar ruim een week geleden troffen we de jongste ineens op de gang aan en het is ook al meerdere keren voorgekomen dat we gehuil hoorden en ze ineens rechtop in bed zat. Ze lijkt niet echt wakker en is niet aanspreekbaar, maar drinken lukt dan weer wel. Ze jammert of lacht (heel hard, lekker creepy) maar heeft geen koorts. Ik denk dat het een soort slaapwandelen is? Van oudste ken ik wel het fenomeen van nachtangsten, dat is zieliger want dan zijn ze heel bang, maar het idee dat jongste rond zou kunnen gaan struinen spreekt me ook niet zo aan...

Iemand ook ervaring met dit soort situaties?

• Trees hebben hierop gereageerd.

Mijn dochter slaapwandelt regelmatig. Soms een week niet, soms dagelijks.
    Ze doet dit altijd aan het begin van de avond als wij zelf nog beneden zijn.
    Het kan variëren van alleen rond lopen, tot van alles doen (aankleden, dingen uit kasten halen) tot heeeel verdrietig zijn. Huilen en trillen en troosten lukt dan niet want als ze slaapwandelt krijg je geen contact met haar.

Ze is ook wel eens naar de slaapkamer van haar zus gelopen en heeft daar in een poppenstoel geplast. Gelukkig zijn dat soort dingen wel uitzonderingen.

Vaak is er wel een soort reden, niet fit zijn, spanning ergens voor hebben, een drukke dag gehad, of juist iets leuks gedaan.
    Maar soms weten we ook niet waarom.

Is het een beetje herkenbaar bij wat jouw dochter doet?

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Sneeuwvlok Is het een beetje herkenbaar bij wat jouw dochter doet?

Ja, ik kwam ook nog deze optie tegen: https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/slaap/confusionalarousal.php

Alleen zou dat juist tot 5 jaar moeten zijn, dat klopt dan niet helemaal 🤔 Maar slaapwandelen is volgens mij wel echt basisschoolleeftijd.

De avond dat ze uit bed kwam was de nacht voor de bruiloft van m'n zusje, dus dat was inderdaad spannend, maar gisteren was echt rustig en toen had ze het dus ook 🤷

Mijn oudste slaapwandelt ook veel. Hij heeft ook veel nachten angsten gehad.

We zijn hem ook af en toe echt kwijt. Een keer na een half uur zoeken in de bakfiets gevonden, een keer in het ledikant van z broertje, een keer onder bed, een keer in de keuken.

Meestal onderscheppen we hem op de trap, maar soms dus niet. Hij is ook weleens in slaap gevallen op de trap zelf.

Het is niet te voorspellen wanneer. Druk, minder druk, het maakt niks uit. En meestal gaat het in periodes heel veel en periodes minder.

Hij is trouwens niet echt aanspreekbaar. Hij antwoord wel als je wat vraagt, maar zn stem is anders en zn ogen staan raar.

Honkeytonk Hij antwoord wel als je wat vraagt, maar zn stem is anders en zn ogen staan raar.

Ja precies. Het nare is dus dat dat in de beginfase van een koortsstuip ook zo is 😕

Pff dat lijkt me ook stressen zeg, als je m echt kwijt bent! Dat kan hier niet. Ik hoor alles 🫣

Oh dat gebeurd hier ook. De oudste heeft night terrors gehad en nu kan hij wakker lijken terwijl hij slaapt en dan kan hij ongelofelijk boos zijn, maar gelukkig schreeuwt en gilt hij op dit soort momenten niet meer en staan zijn pupillen niet meer op standje groot.
        De jongste lijkt ook vaak wakker maar slaapt dan en kan dan intens verdrietig of boos zijn. Het lijken op night terrors maar dat is het denk ik niet. Ik praat met beide altijd mee, dat levert ondanks het verdriet of de woede best grappige gesprekken op. 😜

Wat hier bij de jongste werkt is naast hem in bed gaan liggen als dit gebeurd. Mits ik hem weer in bed krijg. 😬

Vulpen mijn huisgenoot vroeger had iets soortgelijks. De eerste keer schrok ik mij rot. Ik hoorde hem midden in de nacht echt heel eng lachen in de kamer naast mij. Het was echt zo horrorlach. Super creepy. Volgens hem hoorde dit bij het slaapwandelen.
        Hij blokkeerde ook altijd de deur met stoelen etc voordat hij ging slapen, omdat hij bang was dat hij ‘s nachts in zijn slaap bij zijn vrouwelijke huisgenoten naar binnen wandelde en bij ons in bed kroop. Hij kon ook in de hoek ergens gaan staan plassen. Alcohol, stress, slaaptekort waren bij hem triggers. Hij vond het zelf echt vreselijk.

Trees Dat is heel slim van hem geweest. Mijn collega vertelde dat ze echt naakt eens in het bed van een huisgenoot gekropen is 😬 Gelukkig was hij niet thuis...

Ik hoop dat jongste er overheen zal groeien en het hier bij blijft 😉

• Trees hebben hierop gereageerd.

Vulpen Mijn collega vertelde dat ze echt naakt eens in het bed van een huisgenoot gekropen is 😬

Oh wat erg 🤭

Het was echt een schat van een kerel. Als hij slaapwandelend bij mij in bed was gekropen had ik hem niks kwalijk genomen en was ik gewoon in zijn bed gaan liggen. Ik snap wel dat het voor hem ongemakkelijk was als je in een huis woont met twee vrouwen.

Laten we inderdaad hopen dat jouw kind eroverheen groeit ipv dit soort gênante situaties.