Uit nieuwsgierigheid; wie is bij jullie voogd voor de kind(eren)? En wat was daarin jullie afweging?
Wij vonden het heel lastig, maar uiteindelijk voor een vriendin gekozen. Binnenkort gaan we ons testament regelen, dan gaan we het in meer detail op papier zetten, maar heb al wel via rechtspraak.nl de voogdij geregistreerd.
Voogd?
Hier zijn schoonouders voogd en mijn oom en tante houden een oogje in het zeil. (Dat staat in ons testament allemaal beschreven) Ze moeten belangrijke zaken samen bespreken.
- Bijgewerkt
Mijn zus. We hebben het ook via rechtspraak.nl laten registreren. Onze overwegingen waren dat ik geen risico wilde lopen dat mijn moeder de voogdij zou krijgen of dat hierover ruzie zou komen ten kosten van de kinderen. Als ons iets zou overkomen, moet het voor de kinderen direct duidelijk zijn wie er voor ze gaat zorgen zonder allerlei extra stress. Inmiddels is de beste vriend van mijn man 6 a7 jaar geleden ook onze zwager geworden en we staan er beiden 100% achter dat zij samen voor de kinderen gaan zorgen.
Mijn zusje. Die woont hier redelijk in de buurt, dat lijkt me fijn voor ze, en ook dat ze (logischerwijs) meer van onze generatie is dan bijvoorbeeld mijn moeder.
Testament heb ik niet, maar ik ben getrouwd, dus volgens mij heb je het meeste dan ook wel geregeld.
Mijn moeder, vastgelegd via rechtspraak.nl. Niet perse zodat ze bij haar wonen, maar wel omdat zij direct bij ons terecht zou kunnen en dan lopende zaken kan oppakken. Daarna kan gekeken worden wat op de langere termijn de beste oplossing is. Dat is namelijk per leeftijd verschillend denken wij.
- Bijgewerkt
Vulpen de voogdij kun je online gratis laten vastleggen. https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Voogdij/Paginas/Aanwijzen-voogd-(formulier).aspx
Hoeft niet perse via een testament, behalve als je de invulling hiervan verder zou willen uitwerken. Is voor ons ook niet nodig. Wij willen mogelijk nog wel een levenstestament laten opstellen waarin we elkaar volmachtigen om (medische) beslissingen voor elkaar te nemen als 1 van ons dat niet meer kan, maar dit staat verder los van de kinderen.
Mijn zusje. Die woont in de buurt en zij staat in het leven en opvoeding zoals wij ook staan. Zolang mijn ouders leven en daartoe in staat zijn helpen zij mee. Dit staat zo in ons testament.
Mijn beste vriendin was ook absoluut een optie geweest maar die heeft zelf ook al 3 kinderen en omdat mijn zus nou eenmaal mijn bloedband is daarvoor gekozen maar qua gevoel had het dus ook zeker mijn beste vriendin kunnen zijn.
Mijn schoonzus en haar man. En mijn ouders helpen mee, ook beschreven in het testament.
Trees Ja, dat hebben we dus juist wel gedaan!
Hopsatee Die woont in de buurt en zij staat in het leven en opvoeding zoals wij ook staan.
Ik dacht dit eerst dus ook maar ik zie nu wel verschillen. Maar dat houd je toch natuurlijk. Ik denk wel dat mijn moeder als dat nog mogelijk is zeker ook wel mee zou helpen. Eén van de grootste verschillen tussen mijn zusje en mij is dat zij mijn moeder te pas en onpas inschakelen als zij ziek zijn
De broer van mijn vriend. Het was een beetje afstrepen en kijken wie komen er überhaupt in aanmerking. Er bleef niet zoveel over.
- Bijgewerkt
Vulpen Ja, dat hebben we dus juist wel gedaan!
Lijkt mij ook het belangrijkste of er moeten echt hele grote niet te overbruggen verschillen zijn qua opvoeding/ levensvisie. Maar ik gok dat je dan wel iemand anders had gekozen. Mijn zus en zwager zullen het vast wel wat anders doen dan wij, maar wel met veel liefde en warmte. Ik vind dit het belangrijkste, dus een testament vind ik verder niet nodig.
- Bijgewerkt
Mijn zus en zwager. Wij zijn best heel verschillend maar in de basis denken we over veel het zelfde en ik weet dat mijn zus 100% zo goed mogelijk voor T zou zorgen. Mijn zus heeft twee dochters waarbij T qua leeftijd perfect in de rij past als jongste en ik denk dat die meiden ook geweldige zussen voor haar zouden zijn.
Niet bij mijn broer en schoonzus, ook al zou ze daar qua leeftijd ook prima tussen vallen, zij hebben zo’n andere kijk op opvoeden dat dat niet overeen komt met hoe wij het doen. Ik denk dat ze echt wel liefdevol opgenomen zou worden maar niet de ruimte zou krijgen die ze nodig zou hebben. Ze hebben nogal een druk gezinsleven. Die ruimte zou ze bij mijn zus wel krijgen.
Niet bij mijn zwager en schoonzus omdat zij bewijst hebben gekozen om geen kinderen te krijgen. Ze zijn gek op T en zouden ook zéker contact met haar houden maar zo goed kent ze hun nou ook weer niet. Daarbij komt nog dat T dan naar Den Haag zou moeten verhuizen en haar hele leven achter zich zou moeten laten. Dat hoeft niet als ze bij mijn zus zou gaan wonen zeker niet nu ze straks naar het MBO gaat en al zo groot is als nu.
Pimpelmeesje hier een hele goede vriendin. Ook via rechtspraak.nl.
Mijn familie woont allemaal op 1,5 uur rijden. Vriend zn zus en moeder zouden niet voor haar kunnen zorgen. Vriendin is samen met een hele goede vriend. Die mensen zijn goud waard.
Mijn ouders zijn aangewezen als voogd. Maar er is al besproken dat ze niet bij hen hoeven wonen alleen zij moeten kijken wat op dat moment het beste past. Dat mag bij hun dat mag bij familie dat mag bij vrienden en het kan ook zijn dat dat betekend dat onze zoon op de ene plek is en onze dochter op de andere (externe) plek (extreem pijnlijke keuze overigens).
We hebben overigens ook besproken dat als wij ze niet meer capabel zouden vinden we zonder het te zeggen iemand anders mogen aanwijzen.
Als ik dit zo lees moeten we maar snel een testament laten opmaken.
Hier zijn het een goede vriend en zijn gezin, maar dit is niet vastgelegd bij de notaris.
Mijn zusje. Voornamelijk omdat ze heel veel liefde heeft voor de kinderen. Ze woont helaas wel verder weg (wel dichterbij opa en oma’s).
Ze heeft sinds een aantal jaar een vriend en nu ook een kindje, dus ik wil binnenkort wel weer eens pijlen of ze het nog steeds ziet zitten.
En ik moet eens kijken hoe het financieel geregeld is. Wij hebben veel meer vermogen dan hun. Mogen ze dan een groter huis kopen zodat onze kinderen wel een eigen kamer hebben? Maar ik wil ook niet dat ze de erfenis opmaken.
Dus een goed idee om weer eens uit te zoeken.
Rosemary Toen mijn zus haar kinderen nog klein waren is op papier gezet dat ik hun voogd zou worden. Ik was destijds alleen en woonde in een duplex bovenwoning met 1 slaapkamer. Geen ruimte voor 1 kind, laat staan voor twee. Zij hebben er toen in laten opnemen dat ik in hun huis zou kunnen gaan wonen om voor de kinderen te zorgen.
Momenteel mijn ouders nog, maar als onze dochter over 6 jaar volwassen is volgens de wet veranderen we het naar haar.
Huggybird
Het zou goed kunnen dat dat er bij ons ook instaat. Maar m’n zusje heeft inmiddels ergens een leven opgebouwd en zelf een kind. Die wil ze ook niet zomaar verkassen naar hier.
Zij woont dichtbij onze moeder en bij de andere opa en oma van onze kinderen, dus ik denk dat het het beste is als onze kinderen daarnaartoe verhuizen.
Wij zijn (voordat er kinderen waren) 1,5 uur verderop verhuisd. Hier woont geen familie in de buurt, de kinderen zijn hier natuurlijk wel opgegroeid.
Voor een kind, zeker al ze wat ouder zijn, behoorlijk heftig om je ouders te verliezen én te moeten verhuizen naar de andere kant van het land.
Laten we maar hopen dat het niet nodig is.