Pimpelmeesje lekker hutjemutje op elkaar en kleuren door elkaar 😅
Ik ook en eerlijk gezegd, zit er bij mij nauwelijks een plan achter. Het is niet heel erg gestyld.
Bij de muur komt helemaal geen zon in de bloembak? Ik denk dat dit de grootste uitdaging wordt. Als bodembedekker en basis zou je dan kunnen kiezen voor vrouwenmantel icm bijv randjesbloem of hoornbloem.
Randjesbloem
Eventueel gemixt met akelei, lupine, ridderspoor (deze is wel giftig), vingerhoedskruid (ook giftig), herfstanemonen, kerstroos, ooievaarsbek (voor wat hoogte) en Spaanse hyacint. Volgens mij kunnen deze wel in de schaduw?
Plant alles redelijk ver uit elkaar. Het duurt zeker wel 2 jaar voordat je het wat dicht hebt, maar het heeft ruimte nodig om te groeien.
De muur wil je graag wat bedekt hebben toch? Eventueel daar een klimrek tegenaan met bijv een clematis of kamperfoelie eventueel een klimplant met een mooi blad.
Verder zou je ‘zomer’ bollen er tussendoor kunnen poten. Je kan bijv een heel pakket kopen. Online vind je op elkaar afgestemde bloemen. Voorjaarsbollen zou je in het najaar kunnen poten. Ik vind het zelf heel leuk dat er nu al heel veel bloemen alweer bloeien. Zelf gooi ik ook nog losse zaadjes elk jaar door de tuin voor papaver/ klaproos.
Aanvullend op de planten die je leuk vindt, hou je misschien ook wel van stokrozen, echinacea (zonnehoed) ?
Je zou eventueel ook nog een deel kruidentuin kunnen maken als je dat leuk vindt, maar dat heeft wel wat zon nodig.
——
Misschien is dit allemaal iets teveel info 🫣. Kies anders eerst 2 a 3 bodembedekkers uit voor je grote bak, 2 a 3 vaste planten met bloem en eventueel een klimmer. Vanuit daar misschien verder gaan opbouwen? De grootste uitdaging is denk ik de schaduwbak.