Onze tuin is vorig jaar eindelijk gedaan. Van een wildernis naar een (saaie) rolstoelvriendelijke tuin.

Nu het voorjaar eraan komt wil ik kijken hoe we het gaan beplanten / aankleden.
Heeft iemand tips waar ik een beplantingsplan kan laten maken? Ik heb er zelf namelijk nul verstand van.

Ik wil de grote bak vol hebben met groen en liefst ook bloemen. Ook wat hoogte, zodat je vooral naar groen zit te kijken en niet die muur..
Wat weet ik niet precies, ook voor de rest vd tuin niet, behalve dat ik tussen de kamers een moestuinbak wil maken en dat ik een pot met een Chinees roos bij de achterdeur ga zetten (die stond er namelijk, maar moest weg ivm de deur. Er zou een stukje tuin komen maar dat was vergeten..)

De achtertuin kijkt ongeveer naar het zuiden, dus de tuin heeft veel zon maar de muur maakt bij de bak continu schaduw.

De voortuin heeft nooit zon. De ene zijde is nu betegeld omdat we daar ooit een tuinhuisje willen, alleen het stuk voor m'n keukenraam is nog grond. Ik wil daar iig een vlinderstruik terug, en een voederhuisje. Verder geen idee.

Alle ideeën zijn welkom 😁

Oja, er komt nog een poort.

• June hebben hierop gereageerd.

Wat voor soort planten en bloemen vind je mooi? Welke kleuren? Heb je wat plaatjes met waar je van houdt? Ik wil wel meedenken.

Sowieso kan bij het kopen de regel van 3 of 5 aanhouden (3 of 5 planten van elk soort). Ik hou mij er te weinig aan, maar het geeft wel meer een geheel. En ik zou rekening houden met de bloeitijd, zodat er altijd wat in de bloei staat. Eventueel combineren nog groenblijvers, zodat je in de winter ook nog groen hebt.

En is de grond in de bakken al geschikt? Anders kun je alvast beginnen met grondverbetering. Bij de welkoop kun je gratis je grond laten testen voor oa geschiktheid voor siertuinen en krijg je advies over mest en kalk aan de hand van de analyse.

Pimpelmeesje wij hebben ook bakken.
        2 op het zuiden
        1 daarvan met mediterrane planten.

• olijfbomen
        • rozemarijn
        • lavendel
        • tijm

En de andere met rotsplanten.
        En een boompje

Dan hebben we nog een border met voornamelijk schaduw.
        Dat staat een varen, een siergras, klokheide oid.

De laatste bak heeft voornamelijk ochtendzon. Daar staat een grote /kleine esdoorn boom/struik en hortensia's.

Trees goede tip, ga ik naar kijken!

Trees Wat voor soort planten en bloemen vind je mooi? Welke kleuren? Heb je wat plaatjes met waar je van houdt? Ik wil wel meedenken

Ik weet vrij weinig van planten. Ik vind het vooral mooi als het dicht groen is, lekker hutjemutje op elkaar en kleuren door elkaar 😅 er zijn wel planten die ik mooi vind; lavendel, anjers, alle bolbloemen, Chinees roos, vlinderstruiken, olijfbomen, vijgbomen, eigenlijk alle boompjes wel.. maar ik heb absoluut nog niet een beetje know how wat waar kan en moet en bij elkaar past, hoe ik t moet verzorgen en waar ik t dan zou moeten kopen 🤪
        Mijn moeder is/was altijd van de perkplantjes, dan had ze een stuk tuin van aarde waar allemaal viooltjes in een rij naast elkaar stonden in zij plukte elke dag de onkruidjes er tussenuit. Dus ik heb t ook niet mee gekregen om een tuin te onderhouden zoals ik het zelf leuk zou vinden.. 😕

• Trees hebben hierop gereageerd.

Pimpelmeesje lekker hutjemutje op elkaar en kleuren door elkaar 😅

Ik ook en eerlijk gezegd, zit er bij mij nauwelijks een plan achter. Het is niet heel erg gestyld.

Bij de muur komt helemaal geen zon in de bloembak? Ik denk dat dit de grootste uitdaging wordt. Als bodembedekker en basis zou je dan kunnen kiezen voor vrouwenmantel icm bijv randjesbloem of hoornbloem.

Randjesbloem

Eventueel gemixt met akelei, lupine, ridderspoor (deze is wel giftig), vingerhoedskruid (ook giftig), herfstanemonen, kerstroos, ooievaarsbek (voor wat hoogte) en Spaanse hyacint. Volgens mij kunnen deze wel in de schaduw?

Plant alles redelijk ver uit elkaar. Het duurt zeker wel 2 jaar voordat je het wat dicht hebt, maar het heeft ruimte nodig om te groeien.

De muur wil je graag wat bedekt hebben toch? Eventueel daar een klimrek tegenaan met bijv een clematis of kamperfoelie eventueel een klimplant met een mooi blad.

Verder zou je ‘zomer’ bollen er tussendoor kunnen poten. Je kan bijv een heel pakket kopen. Online vind je op elkaar afgestemde bloemen. Voorjaarsbollen zou je in het najaar kunnen poten. Ik vind het zelf heel leuk dat er nu al heel veel bloemen alweer bloeien. Zelf gooi ik ook nog losse zaadjes elk jaar door de tuin voor papaver/ klaproos.

Aanvullend op de planten die je leuk vindt, hou je misschien ook wel van stokrozen, echinacea (zonnehoed) ?

Je zou eventueel ook nog een deel kruidentuin kunnen maken als je dat leuk vindt, maar dat heeft wel wat zon nodig.

——

Misschien is dit allemaal iets teveel info 🫣. Kies anders eerst 2 a 3 bodembedekkers uit voor je grote bak, 2 a 3 vaste planten met bloem en eventueel een klimmer. Vanuit daar misschien verder gaan opbouwen? De grootste uitdaging is denk ik de schaduwbak.

Trees Zelf gooi ik ook nog losse zaadjes elk jaar door de tuin voor papaver/ klaproos

Oh jaaa ❤️❤️❤️❤️

Ik ga er binnenkort even rustig voor zitten.
            Waar zou ik dit soort dingen kunnen kopen? Intratuin is zo duur 🫥

• Trees hebben hierop gereageerd.

Pimpelmeesje zelf koop ik het liefst bij een plaatselijk tuincentrum en dan de kleinste variant van een plant. Vaak heb je dan 3 - 10 plantjes voor 10 euro (afhankelijk van het soort). Zijn dan nog echt formaat stekje, maar het groeit vanzelf wel denk ik dan. Als je echt volgroeide planten koopt, ben je kapitalen kwijt.

Als je in het najaar een klaproos ergens in het wild oogst. Vervolgens in je eigen tuin strooit, heb je het jaar daarop zelf klaprozen. Deze oogst ik vervolgens zelf ook weer, strooi ze nog meer uit en een deel gaat natuurlijk vanzelf. Zo heb ik ooit van 1 klaproos, inmiddels elk jaar mijn hele tuin volstaan.

Ik pluk de meeste zaadjes wild. Stokrozen, zonnebloemen, oost indische kers, kaasjeskruid, lupines en vingerhoedskruid is wel makkelijk aan te komen. Even laten drogen op een verwarming, aan de lucht en daarna in een zakje of koffiefilter doen. Ik klim weleens stiekem in gemeentetuintjes of een perkje om ergens snel een zaaddoosje te pikken 🫣