Bloem ik denk dat het hebben van een spaarpotje in het geval van een eigen huis en auto wel belangrijk is. De kans op grote onvoorziene en voorziene kosten is dan wel meer aanwezig. Plus je hebt hogere lasten met een eigen woning, hoe nieuw deze ook is. Verzekering, belasting van een klein autootje en een klein beetje benzine gaat ook snel richting de 100 euro per maand. Kleine en grote beurten moeten ook uitgevoerd worden, ook al heb je verder weinig reparatiekosten.
Ik heb van een website geplukt wat een 1-persoonshuishouden per maand kwijt is zonder huur/ hypotheek (deze website https://www.finbuddy.nl/blogs/wat-zijn-de-gemiddelde-vaste-lasten-bekijk-ze-nu-in-een-overzicht#:~:text=Volgens%20het%20Nibud%20is%20een,op%20gaat%20aan%20vaste%20uitgaven ).
Opgeteld kom je dan volgens deze website uit op 1840 voor een 1-persoonshuishouden zonder hypotheek/ huur. Nu vond ik sommige bedragen best hoog (zoals voor vrije tijd en autokosten) en kan zeker minder, maar dan zit je nog steeds snel rond de 1200 a 1300 euro mits je heel zuinig aan doet. Dit is wel echt alles meegerekend inclusief eten, eigen risico, energie, verzekering hier en daar, telefoon/ internet, (gemeentelijke) belastingen etc. Daar bovenop nog je huur/hypotheek en wat sparen. Ik schrik altijd als ik onze vaste lasten bij elkaar optel. Alles bij elkaar is het ook veel. Als je nog iets wil sparen, dan is een hypotheek /huur van 500 denk ik wel reeel.