Snoeki Ik denk eigenlijk dat stap 1 daarin ook is dat we een betrouwbare overheid krijgen. Mensen hebben nu toch massaal de toeslagaffaire in hun achterhoofd en dat soort dingen. Dan is het veel aanlokkelijker om de schijn hoog te houden dat alles oké gaat, omdat de mogelijke consequentie als je laat merken dat het niet oké gaat zo enorm groot is, voor je het weet pakken ze je je kinderen af, dat sentiment. Dat vergt wel echt een cultuuromslag en ik denk dat je dat niet alleen aan de individuele burger kunt overlaten. En volgens mij is het al wel deels gaande dat er meer kleinere projecten opgezet worden waarbij het minder instantie versus burger is maar dat mensen naast iemand gaan staan in plaats van erboven, dat lijken me mooie dingen.
Het is ook gewoon een lastig evenwicht... Enerzijds is een hechte gemeenschap voor dit soort dingen heel mooi, 'it takes a village to raise a child', dat idee. Anderzijds heeft het mensen natuurlijk ook heel veel gebracht dat het nu indivdualistischer is, dat mensen meer hun eigen keuzes mogen maken in hoe ze het huishouden voeren en dat soort dingen.