Afgelopen september hadden we een feestje bij een van mijn ooms. De familieband tussen mij en mijn familie, zeker aan die kant, is niet zo hecht. Wat ik ergens ook wel jammer vind. Toen is er met een paar neefjes en nichtjes en mijn zusje het idee ontstaan om met alle neven en nichten van die kant eens wat te gaan doen. Dat idee is nooit verder van de grond gekomen.
Tussen toen en nu heb ik contact met mijn zusje verbroken. Simpelweg door vermijding.
Nu kreeg ik van een van die nichtjes ineens een whatsapp groepsuitnodiging met als titel neven-en-nichten uitje. Dus het plan komt misschien toch van de grond. Maar ik stress hem helemaal. Want of ik ga er niet op in. Maar dan ontzeg ik mezelf contact met mijn neefjes en nichtjes, wat ik dus jammer zou vinden. Ik ben alsnog in de groep gegaan, want wie zegt dat mijn zusje er ook in gaat en mee gaat en blablabla. En ik kan er altijd weer uit. Vooralsnog zit mijn zusje niet in die groep -of met een ander nummer-. Dus zit ik goed.
Tijdens dit typen vraagt mijn neefje mij of ik een nummer heb van mijn zusje. Zij weten niet dat ik gebroken heb met haar.
Dingen met mijn zusje uitspreken is geen optie. Daar heb je zelfreflectie voor nodig en dat heeft ze niet.
Maar misschien maak ik me wel weer drukker dan nodig.