Ik ben gewoon benieuwd 🙂

Oudste heeft sinds kort logopedie (OMFT, zie https://omft.info/wat-is-omft/) Sinds vrijdag moet ze voor het eerst oefeningen doen. Ze doet heel goed mee maar klaagt er (natuurlijk) wel over. Ze moet alle oefeningen liefst 3x per dag doen. Ik schat in dat als je ze achter elkaar doet je 10 a 15 minuten bezig bent. Dus ruim een halfuur per dag. Ik hoop dat we het volhouden om ze daadwerkelijk te doen zodat we snel resultaat boeken...

Ik ben heel benieuwd hoe dat oefenen bij jullie ging, hoe je je kind motiveerde, of je echt zoveel oefende als de logopedist hoopte enzovoorts.

Vulpen Oudste heeft sinds kort logopedie (OMFT, zie https://omft.info/wat-is-omft/) Sinds vrijdag moet ze voor het eerst oefeningen doen.

Oh hier heb ik nog nooit van gehoord. Wat merk je bij haar? En wat voor oefeningen moet ze doen?

Hier een tijdje logopedie gehad omdat oudste de R. niet kan zeggen. Moet zeggen dat ze het eigenlijk best leuk vond; kreeg allemaal spelletjes mee (domino en Lotto met woordjes met de r enzo) en moest gorgelen met water wat tot veel hilariteit leidde (ze sproeide het uiteraard alle kanten op 🤪).

Ze oefende lekker maar zeker niet zoveel als “moest”. Vooral op haar eigen manier, tijd enzo. Ze kan nu de “keel R” wel zeggen (al
    is het vaak nog de “L”) maar de tongpunt R nog steeds niet. We laten het voor nu even want merkte wel dat na een sessie of zes de nieuwigheid en leukigheid er af was en ze niet meer zo graag wilde 😅. Mocht ze ‘m over een jaar nog niet kunnen gaan we terug.

Ik vind een half uur per dag overigens best veel…

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Een half uur per dag, echte losse oefeningen doen, dat is echt heel veel! Zou dat ook echt ff terugkoppelen of je zolang dat moet doen?

Hier heeft de oudste een jaar lang logopedie gehad en de tweede nu bijna een jaar bezig, maar qua oefeningen is hier alles in spel vorm, of oefeningen tijdens eten en tandenpoetsen, bv lippen aflikken op verschillende manieren etc. Om de tong en lip spanning beter te krijgen. Maar dat waren echt oefeningen die we probeerde in te bouwen zonder dat de kinderen specifiek het gevoel hadden dat we oefende. Het enige waar we echt voor vingen zitten was een soort knoop die hij dan met zn lippen vast moest houden en wij die er dan eruit moesten trekken. Maar dat dat was dan een minuut ofzo.

En daarnaast krijgen we altijd spelletjes mee, die we regelmatig doen en wat woorden om te oefenen maar die lees ik een keer en dan herhaal ik ze de rest van de week in gewone gesprekken regelmatig en zorg dat hij ze ook zegt.

Honkeytonk Het enige waar we echt voor vingen zitten was een soort knoop die hij dan met zn lippen vast moest houden en wij die er dan eruit moesten trekken. Maar dat dat was dan een minuut ofzo.

Ja die heeft zij ook 🙂 Geen soort knoop trouwens, gewoon een echte knoop. De rest kunnen we wel meer tussendoor doen, denk ik.

Koekie83 Wat merk je bij haar?

Ze is doorverwezen door de tandarts omdat haar tanden scheef gaan staan door hoe ze haar tong houdt. Dus het zijn vooral ook oefeningen daarvoor, met je tong klakken en zo 🙂

Honkeytonk Een half uur per dag, echte losse oefeningen doen, dat is echt heel veel! Zou dat ook echt ff terugkoppelen of je zolang dat moet doen?

Hoe langer hoe beter, maar ze heeft wel gezegd dat we moeten kijken wat haalbaar is. Maar het wordt alleen wat als je genoeg oefent, dus ik heb zelf wel de motivatie. Ik vond het zelf verschrikkelijk om een beugel te hebben en als je dat hiermee kan voorkomen...

Vulpen zou proberen of je de oefeningen dan een beetje kan inbouwen rondom eten/tandenpoetsen, en dit is zeker beter dan een beugel. Het is een fijne grens , tussen genoeg oefenen en niet teveel oefenen vanwege weerstand die dat kan oproepen. Hopelijk gaat het vlot beter! Hier ging het vrij snel.

5 dagen later

Update, oudste heeft nu al een week lang supergoed haar oefeningen gedaan. Ik ben echt heel trots, ze denkt er zelf actiever aan dan ik.

Afgelopen vrijdag hadden we geen logopedie want ze had een teamuitje maar we hebben wel gemaild gekregen dat we deze oefeningen moeten blijven doen en als het lukt de flesoefening erbij. We hebben die geprobeerd maar ze kreeg last van haar nek. Heeft iemand ervaring met die oefening?

Honkeytonk Uhm, het is zoals die met de knoop, maar dan bind je er op een of andere manier een fles met water aan vast, en dan moeten ze naar beneden kijken zodat ze de fles met hun lippen vast houden.

Vulpen die ken ik niet, wij deden met knoop en dan trekken , misschien kleinere/lichtere fles?

Vulpen
              Fles leger maken of de oefening minder vaak doen?
              En verder goed letten op de houding, zorgen voor een rechte rug en ontspannen houding.

Super dat jullie zo enthousiast aan de slag gaan!

Rosemary Er zal wel iets niet goed zitten met haar houding... Ik wacht wel even de afspraak met de logopedist af. En zal de volgende keer iets minder water doen ja, was enthousiast begonnen 🙃

Rosemary Super dat jullie zo enthousiast aan de slag gaan!

Enthousiast zou ik het niet per se noemen 🤣
                We hebben het met een wat legere fles geprobeerd en nu lukte het!

Maar jij kan misschien nog mijn oorspronkelijke vraag beantwoorden: zetten logopedisten zo hoog in qua oefeningen in de wetenschap dat er waarschijnlijk minder geoefend wordt, of is de hele missie kansloos als je niet alle oefeningen zo veel doet als voorgeschreven?

Vulpen zetten logopedisten zo hoog in qua oefeningen in de wetenschap dat er waarschijnlijk minder geoefend wordt, of is de hele missie kansloos als je niet alle oefeningen zo veel doet als voorgeschreven?

Dat durf ik niet te zeggen. Zal per logopedist ook wel verschillen, en ik ken deze therapie niet zo goed.

een maand later

Oké, in het algemeen gaat het oefenen matig, we doen een fractie van wat zou moeten. Maar, ze oefent wel twee keer per dag minimaal 2 oefeningen en draagt daarnaast nog elke dag haar trainer (soort beugel is dat), dat moet ze langzaam opbouwen, en al met al vind ik dat al heel knap van haar/ons. Bij haar nieuwste oefening moet ze vla of appelmoes eten, daar is ze heel enthousiast over.

En jongste was door oudstes oefeningen heel gemotiveerd om ook met haar tong te leren klakken. Het heeft haar weken gekost maar vanochtend kon ze het ineens. Ze is er sindsdien niet meer mee gestopt 😬🤣

een maand later

Ik ben er inmiddels helemaal klaar mee, ik word er zo wanhopig van. Ik heb net gemaild of ze iets kan zeggen over het verdere plan, ik denk dat dat wel zou helpen, als ik iets van perspectief heb. Het kost zo extreem veel energie allemaal. Ik wil eigenlijk gewoon nog steeds weten of het allemaal verspilde energie is, of het een kansloze missie is als het niet lukt om zo veel te doen. Het is zo deprimerend.

[edit] Ze heeft me nu gebeld. Nog een paar weken doorbikkelen en dan hebben we het programma afgerond, afgezien van één ding. Oké.