Zoals jullie misschien al wel weten, ben ik op zoek naar een andere baan.
Ik heb al verschillende brieven de deur uit gedaan, maar ik denk dat het allemaal nog pakkender kan.
Wie heeft er ervaring met het schrijven of misschien ook wel lezen en uitzoeken van sollicitatiebrieven?
Wat zijn do's en dont's?

Ik lees de sollicitatiebrief/berichten die voor aan boord komen wel.
    Mijn grootste ergernis: veel en vooral onnodige fouten en geen leestekens.

Oh en je eventuele toekomstige werkgever met "bro" of "gast" aanspreken is ook geen aanrader 🥴 hoewel, misschien in andere sectoren... 🤪

Wat zou je er pakkender aan willen maken?

Toch6
      Het is nu vooral heel standaard zoals:
      'Middels deze brief wil ik graag solliciteren voor.........'

• Bloem hebben hierop gereageerd.

Aurora ChatGPT? Die schijnt wel leuke suggesties te hebben.

Zelf veel ervaring met brieven en CV’s lezen. Ik heb regelmatig vacatures voor nieuwe mensen in mijn team en doe dan samen het HRM de hele sollicitatie procedure.

Aurora je mag eventueel mijn brief wel die ik heb geschreven als voorbeeld? Hiermee ben ik uitgenodigd op gesprek.

Wat ik ook altijd heb gedaan is bellen met vragen over de vacature en het werk en die antwoorden dan verwerken in de brief als je er wat aan hebt.
          Ik heb in 2020 een cursus gehad via het werk waar ik veel aan heb gehad. Kan je eventueel ook wat info doorsturen? Of stukjes eruit halen via pb.

iMoeder Haha ik heb een aantal keren al wat brieven gelezen en ik vind ze wel een beetje op elkaar lijken eigenlijk. Maar goed, dat is work in progress van ChatGPT denk ik dan 😉

Ik ben inderdaad 10 jaar Recruiter geweest (nu al 6 jaar niet meer hoor dus ik ben er wel een beetje ''uit'')
          Tips vind ik altijd lastig te geven. Qua CV zijn er veel mooie templates te vinden online en gaat het er vooral om dat je relevante werkervaring uitlicht en studies/opleidingen. En qua motivatiebrief (als die nog gevraagd wordt tegenwoordig) vooral belangrijk dat je één of twee competenties vanuit de vacature pakt en uitlicht waarom jij daar goed in bent (dus dat het niet een verhaal wordt van ik ben communicatief vaardig, etc etc dan is het gewoon een opsomming van holle competenties) en vooral ook dat je aangeeft waarom jij nou de aangewezen persoon bent (waar maak jij het nou het verschil?)

Aurora Wat mij hielp was om me erg te verdiepen in het bedrijf en waar ze voor staan. En daar opende ik dan de brief mee.
            Zo van
            “Bij (naam bedrijf) staat klantgerichtheid voorop en dat is me op het lijf geschreven. U gaat de komende tijd inzetten op het verbeteren van bedrijfsprocessen en daar heb ik de nodige ervaring mee. Zo heb ik ervoor gezorgd dat het proces ‘telefonische snelheid van afhandeling’ werd verbeterd en de klanttevredenheid op dat gebied omhoog ging van een 6 naar een 8.”

En zo verder. Maak er een vloeiend verhaal van wat op 1 a4 past. Benoem de highlights en niet teveel tekst.

Hopsatee dit met als aanvulling:
            waarom ben je enthousiast over de functie.

Ik wil geen opsomming van je cv lezen.

En gebruik normaal Nederlands. Geen welke of middels.