Honkeytonk dimeticon met bij voorkeur penetrol erin (xt luis once als deze ook in België verkrijgbaar zijn, heeft het hoogste gehalte dimeticon). Er zit vaak een gratis kam bij, maar de beste kam is een dubbeltandige kam zoals de Assy luizenkam. Bij lang haar gebruik ik zelf leave in conditioner voordat ik ga kammen. Dat is een stuk fijner voor beide partijen. Bij lang haar heb je vaak ook anderhalf a twee flesjes luizenshampoo nodig.
Bij het checken na behandeling. Dode luizen zinken, levende luizen drijven eerst nog even voordat ze naar de eeuwige luizenvelden gaan. Na elke kambeweging veeg ik het af met keukenpapier en spoel ik de kam onder de kraan af in de wastafel met stop erin (kan ik zien wat ik er nog uit haal en of het leeft na behandeling). Je wilt ze niet weer terugkammen.
In principe is enkel behandelen met dimeticon volgens de gebruiksaanwijzing zonder kammen genoeg, maar met die nieuwe resistente superluis vertrouw ik daar niet meer op. Ik kam gewoon weer ouderwets.
Ik kook zelf de kammen/ borstels na gebruik uit, maar heet kraanwater schijnt voldoende te zijn. Ik neem liever geen risico.
Vergeet niet iedereen zorgvuldig te checken met een luizenkam! Er hoeft er maar ééntje overgelopen te zijn en dan blijf je elkaar herbesmetten.