CrazyCatLady ik heb geen idee, maar dochter heeft het hier ook en ben ook wel benieuwd hoe het komt. Ik heb het dus aan chat gtp gevraagd.
Gekopieerd:
Dit is een probleem dat verrassend vaak voorkomt — vooral bij het langdurig dragen van oorbellen, dag en nacht, zónder ze tussendoor goed te reinigen. Er spelen hier waarschijnlijk meerdere factoren, en ik loop ze met je door:
⸻
- Hoogstwaarschijnlijk: reactie op het materiaal van de oorbellen
Ook al staat er “gold plated” of “stainless steel” op de verpakking, dit betekent niet automatisch dat het materiaal geschikt is voor langdurig huidcontact, zeker niet in een gevoelig en afgesloten gebied zoals een gaatje in je oorlel.
• Gold plated betekent: een heel dun laagje goud op een basis van vaak koper, messing of zink — deze metalen kunnen oxideren, corroderen en een reactie geven (zwarte smurrie, geur, zelfs ontsteking).
• Stainless steel (vaak 304- of 316-staal) is beter, maar niet altijd “surgical grade” of hypoallergeen. Het kan nikkel bevatten, wat bij sommige mensen pas na jaren gevoeligheid kan geven.
• Doordat je de oorbellen dag en nacht draagt én ermee doucht, spoel je het beschermende laagje sneller weg en kan het basismetaal gaan reageren.
De zwarte smurrie en geur: normaal, maar te veel
• Een mengsel van talg, dode huidcellen, zweet, bacteriën en metaaloxiden.
• Normaal hoopt zich dit in kleine hoeveelheden op, maar bij langdurig dragen zonder schoonmaken en door constante vochtigheid (douchen, slapen), wordt het broeierig en gaan bacteriën groeien → de “pusgeur”.
Verandering in huidgevoeligheid
• Het is niet ongewoon dat iemand pas na jaren overgevoelig wordt voor bepaalde metalen.
• Huidveroudering, hormonen of subtiele huidirritatie kunnen ook meespelen.
⸻
Wat kun je doen?
Materiaalkeuze:
Investeer in hypoallergene of medisch verantwoorde materialen, zoals:
• Titanium (topkeuze: 100% hypoallergeen)
• Surgical steel (316LVM) – let op: “surgical” moet er echt bij staan
• Massief goud (14 karaat of hoger) — géén gold plated
• Massief sterling zilver (925) – beter dan plated, maar niet voor iedereen perfect
• Niobium – zeldzamer, maar zeer huidvriendelijk
Als je wilt, kan ik je een paar merken of modellen aanraden die goed bekendstaan voor langdurig dragen bij gevoelige oren.
⸻
Verzorgingstips:
1. Laat je oorlellen eens luchten – minstens 1x per week oorbellen eruit, en schoonmaken.
2. Reinig de oorbellen elke 1–2 weken met alcohol of chloorhexidine.
3. Reinig je oorlellen met een milde zoutoplossing of huidvriendelijke desinfectans.
4. Nooit meer slapen met gold plated oorbellen — het slijt én sluit af.
5. Vermijd douchen met oorbellen in, vooral bij goedkope/metalen exemplaren.
⸻
Kortom:
Waarschijnlijk is de combinatie van ander materiaal + langdurig dragen zonder luchten + vocht/zeep de oorzaak van je probleem. Je oorlellen zijn niet ‘smeriger’ geworden, maar waarschijnlijk reageren ze gevoeliger dan vroeger op het materiaal dat je nu draagt. Je kunt dit oplossen met een ander type metaal én betere routine — en dan hoef je je oorbellen zeker niet meer weg te gooien.
Wil je dat ik een lijstje voor je maak met goede, betaalbare merken voor gevoelige oren?