Zonnebloem Ze vertelde dat ik een paar dagen moe kan zijn/ flashbacks en of hoofdpijn. Maar niks noppes nada. Is dat gek?
Nee hoor dat is helemaal niet gek. Sommigen hebben er veel last van, anderen helemaal niet. Ook per keer kan het nog verschillen. Je ‘kan’ moe etc zijn, maar je ‘moet’ niet moe etc zijn.
Zonnebloem Maar ik vraag mij af of mijn brein wel doet wat het moet doen tijdens EMDR. 😬
Je brein doet wat het moet doen mits de emdr goed is ingezet. Van belang is juiste target (beeld/plaatje), juiste reden (indicatie), is er meer dan voldoende spanning bij het kijken naar het plaatje /beeld bij het starten van de emdr en is de afleiding dermate hoog dat je geen ruimte had om aan 1001 andere dingen te denken tijdens het emdr (bij voorkeur bestaat de afleiding uit meerdere zintuigen: oogbeweging, piepjes, trillingen /tappen of varianten daarop).
Sowieso is het effect afhankelijk van de reden waarvoor het ingezet is. Bij ptss verwacht je op een ander manier effect dan als het voor iets anders wordt ingezet. In het laatste geval is het één van de technieken en niet de enige (dit is even heel zwart - wit voor de duidelijkheid). Je zou tijdens een sessie moeten merken dat het makkelijker wordt (zeg maar met minder spanning) om naar het plaatje /beeld, waarmee je gestart bent te kijken (zoals het op dat moment in je hoofd zit, want plaatjes kunnen veranderen, maar hoeft ook niet).
Het betekent dus niet dat je altijd direct na de sessie allerlei positieve effecten ervaart. Kan overigens wel, maar hoeft niet. Bij een ptss met een type 1 trauma zou ik dat bijv wel verwachten, maar bij een meervoudig trauma, geen duidelijke ptss of een andere indicatie voor emdr (zoals angst, zelfbeeld, negatieve opvattingen, heftige emoties enz.) minder snel.