Honkeytonk Soms moet je allebei een extremere andere positie innemen om te kunnen middelen.
Ik ken iemand die altijd zo links mogelijk stemt, vanwege dit concept: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overton-venster
Het wordt steeds geaccepteerder om extreemrechtse uitspraken te doen, en door zo links mogelijk te stemmen, hoopt hij dat het venster van wat acceptabel is weer terugverschuift, zeg maar. Tenminste, zo heb ik het begrepen, en dit strookt ook wel met wat jij hier schrijft misschien?
Nescio Mensen zien zekerheden wegvallen, voelen zich machteloos en zoeken de schuld buiten zichzelf, waar bepaalde politieke partijen alleen maar op inspelen zonder aan oplossingen te denken.
Mensen willen heel graag oplossingen, want ze zien dat er heel veel problemen zijn. Laatst stond er iets in de krant over dat in 2002 iemand iets geschreven had over 'gevoelige onderwerpen als de veiling van radiofrequenties'. Wat zalig, dat dát een van de gevoeligste onderwerpen was uit die tijd! Nu worden we maar overspoeld met allerlei rampen en mensen proberen daar grip op te krijgen, en dat kun je op meerdere manieren doen, waaronder: 1. Accepteren dat het einde van de beschaving/ de welvaart nabij is, het is de wil van God, niks meer aan te doen., 2. Kop in het zand en zo veel mogelijk gewoon doorgaan met je leven, 3. Oplossingen opperen.
En ik ben het hiermee eens:
CrazyCatLady het normaliseren van zeggen dat je ergens niet genoeg van weet/interesse in hebt om een mening te kunnen vormen, twijfels hebt,
maar daar red je het dus niet mee als je voor 3 kiest, want dan erken je dat het ingewikkeld is (en dat is het) en dan eindig je alsnog met veel paniek. Dus daarom lijken de simpele oplossingen ineens heel aantrekkelijk, en simpele oplossingen zijn nu eenmaal vaak radicale oplossingen.
Ik zie het nogal zwartgallig in vandaag.