CrazyCatLady Al mijn interessante verhalen zijn dingen die ik niet echt zelf gedaan heb, of bepaalde kwaliteiten voor heb ingezet. Meer.. juiste moment op de juiste plaats.
Ik denk dat je jezelf onderschat. Vertel hier eens wat meer over? Dan denken we met je mee.
Je hoeft voor een STAR-presentatie niet per se werkvoorbeelden te gebruiken. Werkgevers willen vooral zien hoe jij handelt in situaties en welke competenties je laat zien. Ervaringen uit vrijwilligerswerk, mantelzorg, thuissituaties of hobby’s zijn net zo waardevol als betaalde werkervaring.
Voorbeeld: Begeleiden dochters met schoolwerk
Situatie: Mijn dochters hadden moeite met schoolvakken omdat de lesstof vaak droog en abstract werd aangeboden.
Taak: Mijn taak was hen te ondersteunen en zorgen dat ze de stof beter konden begrijpen en toepassen.
Actie: Ik heb de leerstof visueel gemaakt door schema’s, mindmaps en kleurtjes te gebruiken. Ook koppelde ik de theorie aan praktische voorbeelden uit het dagelijks leven.
Resultaat: Ze kregen meer vertrouwen, hun cijfers gingen omhoog en ze waren zelfstandiger in hun leren. Ik heb hierdoor mijn creativiteit en didactische vaardigheden versterkt.
Competenties: creativiteit, probleemoplossend vermogen, didactische vaardigheden, motiveren van anderen.
Voorbeeld: Alleenstaand het gezin runnen
Situatie: Als alleenstaande ouder draag ik alleen de verantwoordelijkheid voor het huishouden en de opvoeding van twee pubers.
Taak: Mijn taak was het organiseren van een stabiele, veilige en gestructureerde omgeving zodat mijn kinderen zich goed konden ontwikkelen.
Actie: Ik maakte weekplanningen, verdeelde huishoudelijke taken, hield het overzicht over school- en sportactiviteiten en zorgde dat er ruimte was voor ontspanning. Ik moest daarbij vaak prioriteiten stellen en flexibel omgaan met onverwachte situaties.
Resultaat: Mijn dochters groeien op in een stabiele omgeving, we hebben een hechte band, en ik heb bewezen dat ik goed kan plannen, organiseren en doorzetten.
Competenties: organiseren, plannen, stressbestendig, verantwoordelijkheid nemen, flexibiliteit.
En anders moeten we een giraffe stelen uit de Beekse Bergen en die weer redden.