Blue Mijn gyn zei dat het bij mij ook hoogstwaarschijnlijk aan de spiraal ligt.
Wat ik op zich wel interessant vindt want zowel de Kyleena als de Mirena zit levonorgestrel (een progestageen-hormoon wat hetzelfde doet als progesteron) wat ervoor zorgt dat er minder baarmoederslijmvlies wordt opgebouwd.
De baarmoederverdikking komt door overmatig oestrogeen en/of een te kort aan progesteron. Van nature heb ik (had ik?) een prima balans tussen die twee neem ik aan. Mijn cyclussen waren 28-31 dagen en ik had goede menstruaties (niet teveel bloedverlies en niet te weinig / te kort). Ook geen vruchtbaarheidsproblemen.
Maar.., wat ik niet helemaal snap is dat de Kyleena dus levonorgestrel afgeeft, wat het progesteron niveau zou moeten doen toenemen? Want daardoor wordt er minder baarmoederslijmvlies opgebouwd. Maar bij mij (en bij jou dus) is het tegenovergestelde gebeurd. Er is teveel baarmoederslijmvlies ongebouwd.
Dan kan je idd zeggen; er moet meer progesteron in dat mens (ofwel ; ipv Kyleena de Mirena want die heeft 2x zoveel levonorgestrel). Maar hoe kan het dat ik zoveel progesteron nodig heb? Is mijn oestrogeen dan zo ontzettend gestegen? Maar hoe kan dat?
Misschien vragen voor de gyn, maar misschien weet jij of iemand hier hoe dat zit, haha
Blue Ik had vanaf dag één na het het verwijderen van de implanon mijn eigen cyclus weer terug, echt bizar. De rare menstruaties waren meteen weg!
Dat is snel! En heel fijn!
Blue Hopelijk heb jij dezelfde ervaring! En ik snap heel goed dat je klaar bent met dat bloeden! Ik durfde op een gegeven moment geen tampons meer te gebruiken, omdat ik die non-stop droeg en dat voelde echt niet goed meer. Dus toen ben ik maar maandverband gaan gebruiken, maar voelde ik me constant een beetje viezig… zeker toen de zomer eraan kwam, wilde ik er echt vanaf haha
Ik gebruik enkel inlegkruisjes en soms maandverband. Het is idd viezig.. ik verlies de hele dag door kleine beetjes en pff.. annoying.
Net de eerste ampule ingenomen. Ben benieuwd hoe snel het werkt 🙂