Trees Ik gebruik die maandplanner niet voor werk hoor. Voor werk (&prive) gebruik ik voor mezelf een week agenda met inderdaad tijdsblokken er op. Ik heb veel te veel te doen om dat in zoān maandplanner te proppen.
De maandplanner hangt thuis in mān keuken. Daarop zet ik mijn werkdagen, vrije dagen, vakanties en privĆ© afspraken. Vooral zodat de kinderen dat kunnen zien. En omdat mijn eigen lange termijn tijdsbesef heel slecht is. Met een maandoverzicht kan ik in 1 oogopslag zien dat het over 2 weken herfstvakantie is, of dat ik over 3 weken pas een doktersafspraak heb voor M. Dan vind ik zoān maand overzicht juist heel handig. Ik heb anders dat tijdsbesef niet.
Mijn agenda gebruik ik voor alle afspraken en besprekingen die ik heb. En ik schrijf er daarna alle taken van die dag op. Dan zie ik meteen of ik wel ruimte heb voor alle taken. Dus ik plan er mijn werkdagen mee. En ik zet er ook taken in van āpakketje weg brengenā, āapotheek bestelling ophalenā, āmail docent Gā etc.
Vervolgens voor de taken gebruik ik het getting things done systeem. Afkrullen en doorstrepen = gedaan. > en doorstrepen = taak verplaatst. Dan heb ik die naar een ander dag gezet of de taak gedelegeerd. Bij dat laatste zet ik de naam van diegene er bij.
[verwijderd] Maar mijn psych wil dus dat ik voor mijzelf een aparte planner maak, per dag / per taak.. hij raadde de herinneringen App aan op iPhone en MacBook, maar ik ben bang dat ik daar gewoon niet ga kijken.
Ik moet dus iets anders, denk ik.
Een papieren agenda ben ik bang dat ik hem na een week of 2 gewoon niet meer ga invullen. Kweenie, als dingen voor mijzelf zijn dan vind ik het echt super moeilijk om dit soort dingen te blijven doen.
Ik gebruik dus inderdaad allebei. Een maandkalander en een agenda. Ik zou geen dag agenda halen. Dat is super onoverzichtelijk als je maar 2 dagen āin beeld hebā. Ik kwam bij het omslaan van de bladzijde altijd voor verassingen te staan. (Kut die dokters afspraak was morgen al! š) Enn dan houdt je ook super veel ruimte over.
Ik gebruik een week agenda dus met tijdsblokken. Daar gaan als eerste alle werkdagen en schoolvakantieās in. Die markeer ik met een kleur balk bovenin. Blauw is werkdag, geel zijn school vakanties en groen ben ik zelf ook vrij. Je zou ook de werkdagen van je man kunnen doen bijv. Daarna schrijf ik alle afspraken er in, op het goeie tijdsblok. Ik markeer die afspraken met roze. Vervolgens vul ik de rest van de dag met to-doās. Dan zie je ook meteen of je daar tijd voor hebt. Vervolgens kun je ook nog opschrijven welke huishoudelijke taken je tijd voor hebt en bijv wat je gaat avondeten die dag.
Mijn to doās vul ik meestal in de ochtend achter mān bureau in, voor ik mān mail open. Daarna open ik de mail en vul mān to doās aan met wat er uit de mail komt. Soms als het vol is zet ik ook meteen iets op voor de volgende dag. Ik zou het in jouw geval op een vast tijdstip doen, bijv als je zelf gaat ontbijten. (Als ik vrij ben ontbijt ik altijd pas als de kinderen naar school zijn, lekker rustig in mān eentje)
Ik schrijf zelf echt alles op. Of ik het ook allemaal doe is een tweede maar dan staat het tenminste in mān agenda en is het daarmee uit mān hoofd. Ik houd ook de Getting Things Done 2 minutes regel aan; alles wat in 2 minuten kan schrijf ik niet op, maar doe ik meteen. Tenzij dat om wat voor reden dan ook, niet kan. Soms schuiven taken op, soms meerdere keren. En soms denk ik laat maar of lost iets zichzelf op. Dat is verder allemaal prima .
Zodra je eenmaal een systeem voor jezelf hebt, dan werkt het echt en lukt het loslaten ook beter. Want dan heb je vertrouwen opgebouwd in je systeem. En het maakt het gewoon stukken overzichtelijker en daarmee bespaar je in mijn ervaring een hoop tijd. Bij mij is daarmee niet alles uit mijn hoofd. Maar wel een hele boel.