Ik heb een jaar geleden 2 nieuwe brillen gekocht, en een zonnebril, bij een andere opticien dan waar ik normaal gesproken kom.
Mijn zonnebril gebruik ik alleen als ik op het balkon lees, dus ik was er al vrij snel achter dat er iets niet goed zat. Wat bleek: dat stipje wat ze voor je pupillen zetten, mag een verschil van 2,5 mm hebben. De meeste mensen merken daar niks van, maar omdat ik een flinke cilinder afwijking heb gaf het voor mij direct klachten. Dus, nieuwe glazen, zonder de 2,5mm speling, maar precisie. Sindsdien geen problemen mee gehad.
Mijn normale brillen, prima. Behalve als ik ga lezen. Met mijn roze (vaste) bril, krijg ik na een middagje barstende spierpijn in mijn ogen.
Gisteren voor het eerst mijn zwarte/reserve bril uitgeprobeerd, geen spierpijn, dus tot zo ver goed. Maar ik zie vandaag gewoon geen flying fuck meer. Ik kan bijna niks lezen, het kost me bakken met energie om scherp te stellen, alles is wazig. Mijn ogen zijn droog, jeuken en verder lezen is dus onmogelijk.
De brillen zijn inmiddels dus al een jaar oud, dus al ruim voorbij de tijd om ze aan te passen. Maar ik moet ook nog 2 jaar voordat ik weer nieuwe vergoed krijg.
Dus de aankomende tijd ga ik maar lezen met mijn zonnebril op denk ik. En daarna gewoon weer terug naar mijn oude opticien. đ