Marshmallow herkenbaar. Alleen als ik me er echt toe zet, kan ik (redelijk) opruimen. En dat ertoe zetten is vaak moeilijk. Wat mij helpt om het beheersbaar te houden, is elke avond even een rondje te doen door de woonkamer. Ik ben dan toch bezig met afruimen/keuken poetsen, dus ik integreer dit 'taakje' daarin. Podcast op en gaan.
Heel vaak gooi ik dingen weg zoals Zonnebloem, papiersnippers, plastic speelgoed dat kapot is, frutsels van de kinderen, vul maar in. Onze tafel is ook een werktafel dus ligt daar vaak zooi van man. Dat gooi ik niet weg maar leg ik wel allemaal netjes op een stapel in de hoek van de tafel. Dan ziet het er gelijk al beter uit en minder ontploft.
Kleding in de woonkamer is een no go, dat gooi ik over de trapleuning en neem ik mee naar boven als ik daartoe kom. Kussens even opschudden, kleden netjes opvouwen en alles ziet er meteen beter uit. En het kost me ongeveer 5-10 minuten.
Wat de rest van het huis betreft probeer ik dezelfde aanpak, maar de studiekamer waar de kinderen heel veel spelen en knutselen, is bijna altijd rampgebied. Daar moet ik echt een paar uur voor uittrekken in de zoveel tijd, en dan gooi ik ook heel veel weg. De meiden helpen daar trouwens wel bij. En de oudste is zo netjes, ik heb aan haar kamer helemaal geen werk meer.