Even nieuwsgierig. Ik had vanochtend vroeg een discussie met vriend (ik kon niet slapen).
Momenteel voelt het een beetje alsof ik de grip op het leven kwijt ben. Er gebeurt veel, veel (grote) veranderingen.
Nu vind ik mezelf totaal niet flexibel. Ik kom in het openbaar vrij extravert over, maar ik ben eigenlijk introvert en moet echt opladen. Sociale dingen zijn leuk, maar kosten me veel energie en presenteren elke keer weer een drempel waar ik overheen moet. Spontane plannen zeg ik bijna nooit ja op. Als er veel gaande is, zeg ik het liefst plannen af en ga ik thuiszitten met een boek.
Oftewel: ik voel me rigide en niet flexibel.
Nu ben ik tegelijkertijd altijd bang om iets verkeerd te doen of mensen teleur te stellen.
Momenteel zit ik bijv. in een situatie waarbij we plannen hebben met vrienden. Eén persoon heeft daarbij aangegeven iets in de plannen niet fijn te vinden. Ik wil er dan graag onvoorwaardelijk voor haar zijn, dus ik ben me in allerlei bochten aan het wringen om het fijn voor haar te maken.
Maar inmiddels vragen de alternatieven ook (te) veel van mij. Ik wil dat niet tegen haar zeggen, want: ik wil er voor haar zijn en dit graag voor haar regelen. Ik heb haar gerustgesteld dat het goed zou komen, en ik wil haar niet teleurstellen of haar een schuldgevoel geven.
Oké, lang verhaal kort.
Vriend vindt dat ik mijn grenzen niet aangeef, door me in stilte aan te passen en het perfect te willen doen voor de ander.
Hij benoemt dat dit constante aanpassen eigenlijk heel veel flexibiliteit kost, en het dan niet gek is dat het me op een gegeven moment te veel wordt. En hij gelooft dat wanneer ik wél mijn grenzen aan zou geven, mij dit rust en flexibiliteit zou opleveren.
Nu vind ik dit heel verwarrend klinken (de slechte nachtrust draagt niet bij, haha), want zo zie ik mezelf absoluut niet.
Maar goed, ik ben wel benieuwd wat jullie perspectief is en of hier inderdaad een kern van waarheid in zit.
En zo ja: hoe pak je dat dan aan? Want grenzen aangeven staat bij mij vaak op 1 lijn met mensen teleurstellen of kwetsen.