CrazyCatLady het was voor mij echt weer even een motivatie. Ik werd er ook echt blij van. Er was nog niet super veel onderzoek gedaan, maar wel wat. Het was wel gericht op hersenletsel, maar het lijkt mij dat dit ook geldt voor mensen zonder hersenletsel (in de zin dat het geen kwaad kan, al weet ik niet zeker wat dan de oorzaak is van het ziek zijn is - ergens staat mij iets van bij dat je bij stress ook onterecht ontstekingsstofjes kan aanmaken?).
Ik moet zeggen dat het ook wel aansluit bij mijn eigen ervaring. Ik ga tegenwoordig ook wel door op een wat lager tempo als ik koorts heb/ ziek voel. Ik vermijd dan wel echt bewust zintuiglijke prikkels, maar ga niet meer niks doen. Ik kan het ziek voelen nu ook veel beter negeren/ aanvaarden als een ongemak wat er nu eenmaal bij hoort. Pak daarna wel een goede nacht slaap en dan voel ik mij de volgende dag wel weer beter. In ieder geval niet slechter dan als ik de hele dag wel plat had gelegen.
Op zich ook wel logisch vanuit deze verklaring. Er worden cytokines (die ontstekingsstofjes) rondgestuurd, maar ik heb geen echte infectie waar tegen gevochten moet worden. Zolang ik de oorzaak van cognitieve overbelasting door zintuiglijke prikkels maar vermijd, komt het wel weer tot rust.
Waar ik trouwens ook baat aan heb gehad is sensorische integratietraining voor volwassenen (ASITT). Er zitten een paar hele simpele oefeningen tussen die je makkelijk kan toepassen als je merkt dat het teveel is. Het is geen compensatie of leren omgaan met, maar echt je lijf helpen en weer leren om prikkels beter te verwerken. Diep zitten is er eentje die ik heel veel toepas, want dat ziet niemand. Zijn denk ik wel filmpjes over te vinden. Ook wel met uitleg van het waarom. Er is nog niet veel onderzoek naar gedaan, maar het klinkt als een logische hypothese en ik merk zelf ook verschil tussen wel/niet toepassen.