CrazyCatLady Favoriete vak: pauze. Wat wil je de aankomende periode doen? Hetzelfde als dat ik al doe.
Het is hier denk ik wel anders vormgegeven, want zo makkelijk mogen ze het hier niet vanaf maken op school. Als het ‘hetzelfde als dat ik al doe’ als antwoord wordt gegeven, dan moet er wel aangeven worden wat dit concreet inhoudt. Hier gaat het ook niet enkel om de reflectie en leerdoelen, maar vanaf de eerste ook al hun (vage) ideeën over de toekomst/ vervolgopleiding en natuurlijk de sociaal-emotionele aspecten.
Het gesprek duurt hier een half uur en als de coach of wij als ouders het nodig vinden, is drie kwartier ook mogelijk. Dit maakt natuurlijk ook dat er voldoende ruimte is om te bespreken wat niet lekker loopt. Ik heb dus ook de tijd om aan te geven dat ik wat anders heb gezien als dochter staat te beweren dat de voorbereiding van de toetsweek vlekkeloos verliep (dat zou ze hier dus ook kunnen zeggen 🙄). Het idee is ook dat wij als ouders hierop kunnen reageren en dat er een gesprek komt. Niet dat zij enkel haar presentatie houdt.
Nu zijn de lijnen met de coaches zo kort dat als er iets niet lekker loopt, we dat eigenlijk direct doorgeven of de coach neemt direct contact met ons op als er iets op school is. Het zou raar zijn als er echt iets nieuws ter sprake zou komen tijdens een voortgangsgesprek, want dan is er iets mis gegaan in de communicatie in de periode daarvoor. Dat is ook niet echt het doel van het gesprek. Elke leerling heeft daarnaast namelijk ook nog wekelijks een 1-op-1 gesprek van 15-30 minuten met de coach. Indien nodig kunnen ouders hier bij aanschuiven als het te groot is om via de app, mail of telefoon op te lossen. Dit is natuurlijk gepersonaliseerd onderwijs, dus ik heb geen idee hoe het op een reguliere vo gaat, maar zoals het hier gaat vind ik het wel zinvol.