[verwijderd] ik geloof dat ik ooit een onderzoek heb gelezen dat in bepaalde landen, waaronder de VS, het inderdaad voordeliger is om eten af te halen. Als een paprika bijv 5 euro bijna kost is het toch logischer om een xxxl portie friet met gratis refill cola te halen. Nu is bij ons natuurlijk veel groente en fruit ook duur maar in verhouding tot buiten de deur eten dan weer minder. Was ook zoiets als dat ze in de VS 4-5x per week afhaalden/uiteten gingen en in NL 1-2 x ofzo. Zal ook cultuur zijn?
En ik denk dat wat je zegt over opvoeding/ eten ook waar is. Een collega van mij die ernstig overgewicht had (nu niet meer maar dat was een lange weg) gaf ook aan dat ze die keuzes nooit had geleerd. Ze gaf aan dat ze uit een familie kwam met eetproblemen en voor haar “logische” keuzes niet logisch zijn. Dat ik een volkorenbrood als standaard neem met als uitzondering een witte (bij wijze van) was voor haar niet logisch. Een croissant elke dag voor haar was net zo logisch als een appel voor mij (ik omschrijf het wat plat, lastig geschreven tekst, maar het was echt een interessant gesprek en werd blijkbaar ook ondersteund door onderzoek want haar psych en begeleider hebben hier ook veel over gezegd)
En dan nog voorlichting inderdaad. Ik weet niet hoe dat in de VS zit maar het lijkt altijd allemaal normaal dat alle porties zo groot zijn? Een vriendin van mij vond het echt bizar hoe groot een normale portie al is- dat is bij ons al echt enorm. En bijv dat de fanta in de VS oranje is en in Europa geel en dat er ik weet niet hoeveel meer suiker en zooi in zit omdat ze daar blijkbaar veel zoeter drinken gewend zijn dan in Europa (en dat de gele versie daar dus ook niet verkoopt)
Zulke dingen..vind ik ook erg interessant.
Maar inderdaad 20.000 kcal per dag hoe dan. Dan moet je echt constant kauwen. En hoe betaal je dat inderdaad.