Mijn dochter wil voor haar verjaardag heel graag een echte naaimachine. Nu lijkt me dat een heel leuk cadeau voor haar, alleen heb ik er zelf helemaal geen verstand van. Toen ik zelf een jaar of 10 was heeft mn moeder mij wel wat laten naaien (ze kon dat echt heel goed), maar al snel wist k dat het niks voor mij was.

Nu vraag ik me af of dat naaien gaat lukken zonder hulp van mij. Is het te doen met een instructie boek of filmpje? Of heeft ze dan echt naailes nodig ofzo? Mn schoonmoeder kan wel naaien en zou wel even een keer mee kunnen kijken in t begin misschien.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Noordeling dochter naait regelmatig, maar ik help haar wel. Er zijn ook wel leuke kindernaaiboeken. Wij lenen deze gewoon bij de bieb en daarin staat wel heel duidelijk wat je moet doen. Tassen, kussen, knuffels, simpele rokjes zonder patroon en elastiek bovenin etc. zijn wel leuke en eenvoudige kinderprojecten.

Ik zou trouwens geen goedkope kindernaaimachine of een beginners apparaat kopen. Vaak zijn dit prutdingen met weinig kracht en je gaat continue scheef. Is super frustrerend en dan is de lol ook snel. Ze is in principe ook oud genoeg voor een volwassen machine. Mijn dochter zit vanaf haar 8e al achter mijn machine. Je zou bijv kunnen kijken naar een eenvoudige singer of een machine van de Lidl.

Trees en ik zou ook niet direct dure stoffen kopen. Gewoon lapjes uit oude kleding of van de kringloop (overtrekken zijn ideaal, omdat ze lekker groot zijn). Kan ze eerst lekker prutsen zonder bang te zijn dat ze de stof verpest.

Trees o dat is een goed idee. k zat ook te kijken naar coupons, maar k weet niet welk soort stof makkelijk is om te naaien?

Noordeling welke site bedoel je precies? Ik zie nu de link. Ik kijk er even naar.

Katoen is het makkelijkst. Niet te glad, rekt niet, niet te dik etc.

Noordeling ik zou de singer niet doen. Deze is vrij zwak. Persoonlijk zou ik ook geen machine met vingerbeschermer doen. Op deze leeftijd snappen ze echt wel dat je je vinger niet onder de naald moet doen als je begint te naaien. In principe kan een goed onderhouden machine tientallen jaren mee. Over een paar jaar zit zo vingerbeschermer in de weg (of het moet verwijderbaar zijn). Bij de andere machines op de site zou ik even op zoek gaan naar reviews.

Ik vind persoonlijk het kunnen instellen van steeklengte en breedte wel belangrijk.

De Dorina ken ik als merk niet, maar deze heeft wel veel mogelijkheden. De brother XN1700 is ook een mooie, maar wel wat duurder. Eventueel zou je nog reviews kunnen zoeken van de Brother J14. Mijn eerste machine was een hele goedkope Brother en daar kon ik werkelijk niks recht mee naaien en liep constant vast bij teveel lagen stof. Ik zou bij het lezen van reviews daar vooral opletten.

Ik zie nu deze als retourmodel voor een mooie prijs

https://www.naaimachinehandel.nl/p/brother-xn-1700-retour-model?gclid=Cj0KCQjwnf-kBhCnARIsAFlg493S746xHkXS56yN4X--9BXMa1D5vkmnNHsAdVhalzWmi6zb-MZISV4aAhtyEALw_wcB

Eens even overleggen met mn man vanavond.

Prijs is trouwens niet vast hoor, tot ongeveer €250 had k in mn hoofd.

Moeten we behalve stof nog meer aanschaffen om goed van start te kunnen.

(Ze is pas eind september jarig hoor, we hebben nog even, maar omdat k er zelf helemaal geen verstand van heb, wilde ik vast even nadenken of t een optie is als cadeau of dat we wat anders moeten verzinnen)

Noordeling Moeten we behalve stof nog meer aanschaffen om goed van start te kunnen.

Vaak zit bij de naaimachine al naaimachine-naalden, tornmesje, verschillende voetjes en wat spoeltjes (zou ik even checken).

Verder heb je nodig een stofschaar, verschillende kleuren garen, spelden, speldenkussen (ik heb zo magneet-ding, is veel makkelijker), krijt of stofstift, iets van een mandje of etui om alles in te bewaren, gewone naainaalden en meetlint. Eventueel patroon papier (effen wit).

Eventueel nog naaimachine naalden voor bijv stretch of spijkerstof. Vaak zitten er standaard naaimachine naalden bij voor katoen.

Magneetding

Volgens mij kan op deze machine ook een tweelingnaald (weet ik niet zeker). Deze zou je ook nog kunnen aanschaffen. Kan je de zomen mooi mee afwerken.

Mijn dochter vindt lintjes, bloemetjes en andere versieringen heel erg leuk. Ook knopen etc.

Trees Ik heb een aardig gevulde naaikoffer als 'erfenis' van mn moeder, k zal eens kijken wat dat allemaal inzit, veel garen in elk geval.

Noordeling waarschijnlijk zit daar de basis (en een hoop extra hebbedingen gok ik 😅) wel in.

Het kan wel zijn dat eventuele spoeltjes niet passen. Deze zijn niet universeel en verschilt per merk machine.

Noordeling ik weet dat deze spoeltjes niet passen op Brother. Ik heb zelf een Brother en bij mij op naailes gebruiken ze pfaff. Pfaff is trouwens wel een heel goed merk. Ze hebben hele stevige en degelijke machines, die zeer geschikt zijn voor beginners.

Ik heb zelf een wat duurdere machine, maar er zit wel een hele fijne functie op voor beginners. Namelijk dat je de snelheid van het pedaal kan begrenzen. Mijn dochter gebruikt dit eigenlijk altijd. De Pfaffs hebben bijv vaak ook een slakkenstand (geen idee hoe het heet, maar zo noem ik het). Ik denk dat er ook wel goedkopere machines zijn met deze functie? Hierdoor kan ze veel meer controle houden.

Edit: het heet volgens mij een begrenzer of snelheidsregelaar

Trees Ja maar de prijzen van de Pfaff vind ik voor nu wel iets te hoog, ik weet niet hoe leuk ze het gaat vinden natuurlijk.

Noordeling dat is wel een hele mooie! Deze kan je inderdaad heel goed begrenzen en het is een elektronische. Is veel stiller en gebruiksvriendelijker. Ik heb zelf ook een elektronische. Deze is sowieso een stuk krachtiger dan die andere. Ik zou voor deze gaan. Dit is gewoon een serieus apparaat.